Monday, December 29, 2008

selamatkan Palestin

Ya Allah Ya Tuhanku, selamatkan bumi Palestin dari kekejaman Zionist Ya Allah..berikanlah kekuatan kepada orang-orang Palestin berhadapan dengan bala tentera Kafir Ya Allah..moga-mogahan mereka memperolehi kemenangan Ya Allah...Amin...

begitu sedih apabila melihat gambar-gambar kekejaman terbaru Israel terhadap penduduk Palestin, air mata aku berlinangan mengenangkan nasib yang menimpa mereka. betapa sukarnya keadaan umat Islam disana.

Sedih apabila melihat tubuh manusia berkecai, anak kehilangan ibu bapa, kehilangan orang tersayang serta kemusnahan harta benda. begitu ramai umat tidak berdosa menjadi mangsa.

Kenapa dunia menutup sebelah mata? kenapa tindakan ganas seperti binatang Israel seolah-olah dibenarkan? dimana kuasa besar dunia yang dikatakan menjaga keamanan dunia? di mana resolusi PBB mengutuk serangan Israel? Dimana negara-negara Arab lain? dimana sifat ketamadunan yang dijunjung oleh semua negara dalam dunia? dimana keadilan dunia?

segala tindakan Israel ini menunjukkan memang benar teori mengatakan mereka yang menguasai dunia, bukan Amerika Syarikat. kekuatan ketenteraan mereka sudah tidak boleh dibendung lagi sehinggakan seluruh dunia arab tidak berani lagi bertindak balas seperti tahun 1967 dan 1973.

Kuasa minyak yang dipelopori oleh negara Islam tidak digunakan, seolah-olah negara Islam takut ekonomi mereka terjejas. Apa sudah jadi? Kenapa Islam menjadi begitu penakut?

Sedarlah, krisis yang melanda Palestin inilah yang menjadi punca utama kenapa banyak kumpulan radikal muncul. setiap kenyataan mereka akan diselangi dengan sebutan nama 'Palestin'. Sedarlah bahawa kita harus selesaikan krisis ini dengan apa cara sekalipun walaupun terpaksa berperang dengan negara-negara kafir.

Segala ramalan semakin jelas, kita semua tahu kesudahannya. marilah kita berjihad menentang keganasan Israel!!! Allahuakbar!!!

Selamat tahun baru!!

Aku ingin ucapkan selamat tahun baru Maal Hijrah 1430 dan tahun baru 2009 kepada semua pembaca blog aku.

seperti yang kita tahu, tahun 2008 meninggalkan kita semua dengan berbagai-bagai isu dan bencana alam. semoga tahun 2009 nanti kita dapat harungi dengan penuh kejayaan dan keharmonian dari seluruh rakyat Malaysia.

semoga tahun 2009 menjadi titik tolak kejayaan Malaysia di persada antarabangsa dan tekad kita menjadikan setiap kaum di negara yang tercinta ini berjaya. seperti kata pepatah, 'berat sama dipikul, ringan sama dijinjing'.

Akhir kata, sama-samalah kita berjaya di tahun 2009!!

amin...

Friday, December 26, 2008

video

Saturday, December 20, 2008

Sapa ni?

Cuba teka siapa lelaki ni? hehehe

Sunday, December 14, 2008

My Team

This is a picture of my team, The Kampung Ledang. the name might sound a lil bit cheesy for some people, but do not be deceive by it. we have reach 3 on 3 championship once to many time. it is weird when we actually never had training before the game but able to grab the champion title at that particular time. It was 2007 and that was our year of fame and glamour in paintball. few might want to deny it but the gold medal that we received proves it all
my team consisted from the most modest and humble paintball players but yet we can pull out killer maneuvers and superb flanking technique in the field every time. we are very focus and determine yet those characteristic didnt show and it is hard for the opponent team to figure us out. we only wear t-shirt and really acting dumb and silly to other opponents so that they can never judge us. we want our enemy to be unprepared because it is hard to fight an opponent who know who you are and fully prepare for you.
as you can see, all of us doesn't look like a semi-pro players. but we did kick ass during tournament. there are many opponent team came to our tent and try to teach us few lame paintball trick, don't you think that we already knew?. Thanks to our first generation uitm team the Manawave for teaching us the very core basic of paintball, from there on we catching up our skill and trick in paintball but still keep our basic tight.

Friday, December 12, 2008

Tanah Runtuh Bukit Antarabangsa

Insaflah....!!!!

Friday, December 5, 2008

cepu emas??


Kalau tengok gambar-gambar ni, apa 1st expression yang muncul dalam otak korang? boleh bagitau aku..

Monday, December 1, 2008

Isu ketuanan Melayu lagi??

Aku ingin bertanya, kenapa isu ini masih lagi diperbesarkan walaupun negara sudah 51 tahun merdeka?

dalam artikel 153 perlembagaan malaysia jelas mengatakan mengenai kedudukan istimewa orang melayu dan bumiputera sabah sarawak disamping hak-hak kaum lain terpelihara.

tak cukup lagi ke perlembagaan ini? adakah perlu di tukar sehingga menyebut kedudukan istimewa kaum cina disamping hak-hak kaum lain terpelihara barulah mereka berpuas hati? ataupun sehingga seluruh Raja-Raja Melayu dilucutkan darjat barulah mereka berpuas hati?

Atau pun sehingga seluruh orang-orang melayu terpaksa merempat ditanah sendiri dan akhirnya Tanah Melayu di tukar kenama Tanah Cina barulah kaum ini berpuas hati?

berani aku jamin, walaupun mereka sudah berjaya menjadi Perdana Menteri, sudah pasti mereka akan berani mempersoalkan golongan Raja-Raja yang merupakan benteng terakhir pertahanan orang melayu di Negara yang dicintai ini.

Aku berani cakap macam tu sebab kaum ni ibarat 'sudah bagi betis nakkan paha', atau pun 'melepaskan anjing tersepit akhirnya kena gigit.'

Sebagai contoh, sepanjang hidup aku, berapa kerat je orang cina akan menyanyikan lagu negaraku masa lagu dinyanyikan. mereka akan memilih akan berdiam diri sahaja.

selama ini mereka jauh dalam hati berasa benci dengan orang melayu, mereka cemburu sebab orang melayu disini masih mempunyai raja-raja. Kita ada 9 Raja dalam Malaysia!!!!

sekarang yang terbaru Soi Lek mempersoalkan prinsip ketuanan melayu. ingin aku bertanya lagi, adakah dengan ketuanan melayu orang cina disini mati kebuluran? ditindas? dibunuh? dirogol? dinafikan hak-hak seperti orang cina singapura menafikan hak-hak orang melayu islam melaungkan azan?

di malaysia kebebasan agama terserlah sehingga ramai penganut buddha singapura dan thailand datang ke pulau pinang sebab beranggapan disana lebih 'suci'.

adakah tanggapan ini mungkin wujud sekiranya orang melayu menindas agama2 ini?

sekarang sudah tiba masanya kepada UMNO terutamanya jangan lagi berlembut hanya kerana ingin menjaga semangat setiakawan sedangkan mereka tidak pernah menghormati orang melayu.

adakah kita perlu tunggu sehingga orang cina benar-benar memijak kepala orang2 melayu?

Dengan nama Allah swt, ini adalah agama kita, tanah tumpah darah kita, bangsa kita, kita berperang sejak beribu-ribu tahun demi tanah ini, adakah kita senang2 lepaskannya sekarang? dimana semangat pahlawan datuk moyang pendekar kita?

seperti kata hang tuah, 'tidak melayu hilang didunia!!'

Sunday, November 30, 2008

Hasrat PR

Dari maklumat yang amat boleh dipercayai, PR (Pakatan Rakyat) ingin tubuhkan satu army brigade.

WTF???!!! what for????

Adakah ATM dah tak boleh nak jaga negara sehingga nak tubuhkan askar sendiri?

perkembangan ini amat merunsingkan, aku bimbang malaysia jadi negara macam Somalia. semua nak jadi warlord. harap buat siasatan terperinci mengenai isu ini.

xpala...aku nak buat army of torrent dalam red alert 3. hehehe..

Sapa aku??


kepada penghantar-penghantar email...aku mintak maaf sebab aku tak boleh dedahkan aku siapa, mana aku keja ok....minta maaf sekali lagi.


kepada kawan-kawan yang mengenali aku, jangan pandai-pandai lak nak bocorkan maklumat sapa aku ok.


HAHAHHA!!!!!

Saturday, November 29, 2008

Hari Ke-3 Kongres PKR

Aku tak pergi sebab aku cuti hari ni. yesss!!!!!!!!!!!

HAHAHAHA!!!

Sarawak dan PKR

Begitu yakin, komited dan berjanji tentang kejayaan pilihanraya undangan negeri sarawak tahun depan.

yang menjadi persoalan nya, mampukah PKR menjadikan sarawak negeri ke-6 Pakatan Rakyat sekaligus merampas kerajaan persekutuan??

yang penting Sarawak sekali lagi menjadi medan percaturan politik di Malaysia.

nang jaik dak tuk, sik abis-abis jak madah nak pelik-pelik. nangga jak lah sapa menang rah siya klak (Bahasa Melayu Sarawak)

Second Day Kongres PKR


Kita akan jadikan Malaysia new Rome!! WTF???Harapan Baru adalah naikkan aku jadi PM baru lepas gagal 16 september lepas!!!! Ini adalah muka hodoh aku!!!!!!!!!!
Ini pulak muka hensem aku!!!!!!!!

Ini adalah antara gambar semasa persidangan Kongres Nasional Tahunan Ke-5 PKR. WHAT!!!!

Friday, November 28, 2008

Hari pertama kongres pkr

fuh!! letih...pandai betul aku, pas balik terus main game kat cc syed. badan leh meletup camni.
time aku menaip ni pun cam dah ada air dalam otak aku.

gua chow tido dulu la...nanti gwa crita apa jadi hari ini.

Thursday, November 27, 2008

Aku Cover Kongres PKR????

Jemputan Media

22 November 2008

Kepada Ketua Pengarang,Sidang Media Kongres Nasional Tahunan Parti Keadilan Rakyat 2008

Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) akan mengadakan sidang media pada tarikh-tarikh berikut berkenaan dengan persiapan dan agenda Kongres Nasional Tahunan yang akan diadakan pada 28-30 November di Stadium Malawati, Shah Alam.

1) Sidang Media Kongres Wania Nasional oleh Ketua Wanita YB Zuraida KamaruddinTarikh: 23 November (Ahad)Masa: 11:30 pagiTempat: Kediaman Rasmi Menteri Besar Selangor, Jln Permata 7/1, Shah Alam(Penyelaras Media untuk dihubungi: Rozaini 019-8502757 )

2) Sidang Media Kongres Angkatan Muda KeADILan oleh Ketua AMK Shamsul IskandarTarikh: 24 November (Isnin)Masa: 12 tengahariTempat: Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat(Penyelaras Media untuk dihubungi: Ginie Lim 013-6276862)

3) Sidang Media Kongres Nasional oleh Setiausaha Agung Dato' Saleluddin HashimTarikh: 25 November (Selasa)Masa: 11:30 pagiTempat: Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat(Penyelaras Media untuk dihubungi: Ginie Lim 013-6276862)

Sila rujuk lampiran untuk jadual program Kongres Nasional Tahunan.

Diharapkan agar pihak Tuan dapat menghantar wartawan untuk membuat liputan. Ribuan terima kasih diucapkan terlebih dahulu atas kerjasama pihak Tuan.Sekian, terima kasih.

Yang menjalankan tugas,
Ginie LimPenyelaras MediaBiro PeneranganParti Keadilan Rakyat013-6276862

WHAT????

Wednesday, November 26, 2008

Kerajaan Negeri Selangor?? mana??

Hari ini, 26hb 11 2008, Ezam, bekas ketua Angkatan Muda Keadilan telah menyeru agar kerajaan negeri selangor yang diterajui PKR agar ditukar kepada PAS.

Ini kerana katanya kerajaan PKR terlalu tidak adil kepada nasib dan perjuangan orang melayu, malah menyeru agar sebuah pilihanraya undangan negeri selangor diadakan secepat mungkin dari terus menjadikan negeri selangor lebih parah.

Beliau memberi contoh isu seperti membuka kuota 10% UiTM kepada bukan bumiputera, ketua PKNS yang sepatutnya melayu telah dipimpin oleh bukan melayu dan terbaru isu reformis yang mengugut bogel kerana mendesak kerajaan negeri menangani isu kemiskinan negeri.

sumber ini memang 100% tetap, jadi jangan risau. hahahaha!!!

Game


Aku tengah main game ni...syok abis beb!!! hahaha!!!

Monday, November 24, 2008

TV, aku, dulu, sekarang, masa depan dan selamanya...


masa kecik2 dulu, aku tengok dunia dari televisyen, semua benda aku tau dari TV. aku tengok orang-orang besar, artis semua dari TV.

itu dulu, masa aku kecik, sekarang lain, hehehe..aku dah pergi ke tempat2 yang tak pernah aku fikir dapat pegi, bersalam dengan tokoh2 negara, makan roti canai sama2 ngan menteri, bertukar2 bisnes kad ngan datuk2, menteri call aku suruh buat liputan, artis pandang aku pun macam bajet aku nak tanya soalan kat die. pigidah!! dulu artis tengok aku x tengok pun...hahahaha!!!!

kalo masa depan lak aku xtau camne, ade harapan jadi orang kot. hahahaha!!!!

aku dan PKR????

HAHAHAHA!!!!! aku tergelak bila semalam ada sorang orang kuat dalam PKR (Parti Keadilan Rakyat), maksud aku orang ni memang kuat, TOP 3 dalam PKR minta no phone aku sebab die ingat aku boleh buat something demi kemenangan PKR di Sarawak pada pilihanraya undangan negeri tahun depan. Pastu paling xleh blah die suruh aku cari pengikut PKR kat sana!!! HAHAHAHA!!!

die bisik kat aku die yakin leh jadikan sarawak negeri ke-6 PR, pastu die bagi dateline peralihan kuasa kerajaan pusat by the end of this year. fuh!!! dasatnya dorang, xnak tunggu election. die cakap gak nak buat rally besar-besaran seluruh negara semasa pemilihan agong UMNO mac depan. ape la.....

aku tetap macamni, terus terang aku cakap, kalo aku nak jadi someone dlm PKR dah boleh, huhuhu.....ni semua gara-gara aku jaga PKR dalam paper aku....huhuhuu!!!!

Tuesday, November 18, 2008

Kesian..

Kesian, seorang rakyat Bangladesh 1st time naik kapal terbang, hahahaha!!! muka tak bersalah!! sial pukimak lawak!!!!

DSAI tidak mahu mengalah!!!

mengikut sumber yang begitu boleh dipercayai, DSAI (Datuk Seri Anwar IBrahim) masih tidak mahu menyerah kalah dalam isu peralihan kuasa kerajaan pusat walaupun gagal pada 16 september lepas.

Mengikut sumber ini, PR (Pakatan Rakyat) akan merampas kuasa dijangka dalam masa sebulan dari sekarang. Ini kerana katanya 'suprise element' berpihak kepada PR.

Mereka tidak mahu dimalukan lagi dengan kegagalan lepas dengan kerajaan BN (Barisan Nasional) melakukan berbagai helah bagi menggagalkan rancangan ini.

Kita hanya mampu tunggu dan lihat..

SSG 553

Media Fast Action Force (MFAF) in Action!!!


Pirates of Media...there was a myth that who control the media will control the world!! for us, we will control media owner..!! Hahaha!!!

It's me trying new Paskau (Malaysian Airforce Special Force) assault rifle, SSG 553, a Swiss-made design. very accurate enough to shoot a ten cent coin in 400 metre range. This foto taken at Jugra Camp Shooting Range. WoW!!!

Thursday, November 13, 2008

Betapa ruginya 'Melayu di negara sendiri'

disini saya ingin meluahkan perasaan sedih kerana mengenangkan keadaan bangsa melayu yang semakin lemah dinegara sendiri. sudah terlalu terang-terangan sesama melayu pun bergaduh dan tidak senada lagi.

Keadaan ini sudah mencapai tahap serius kerana isu-isu yang menyentuh kedaulatan melayu pun bangsa melayu sendiri tidak sebulu. sungguh sedih, bangsa lain hanya ketawakan kita semua. yang rugi sudah pasti bangsa melayu sendiri.

perkara ini jauh berbeza sekali dengan kejadian 1969 dan 1988 dimana bangsa melayu terancam ditanah sendiri. kita semua dari segenap pelusuk negara ini berdiri bersama-sama sehingga tidak ada kekuatan (Kecuali Allah s.w.t) yang mampu merobek kekuatan kita.

marilah kita berbaiah semula demi kelangsungan hidup bangsa melayu. jadilah perkara ini iktibar sebelum terlambat. sedarlah pemuda bani tamim berasal dari timur.

Monday, November 10, 2008

Kegagalan Bush 'Perang terhadap Pengganas'

Sekarang, sebut sahaja pengganas, mesti benda yang pertama keluar dari minda kita adalah lelaki berpakaian arab atau lebih tepat lagi lelaki beragama islam.

dengan polisi memerangi pengganas seluruh dunia, bush dan konco-konco neo konservatifnya telah tewas teruk dan gagal meneruskan perjuangan terkutuk mereka. hasil dari konflik berpanjangan ratusan ribu umat islam tidak berdosa terbunuh.

dengan rentetan-rentetan peristiwa yang mencalar kewibawaan rumah putih, seluruh dunia mula sedar betapa kejamnya amerika syarikat sehingga dilabel sebagai pengganas yang sebenar.

oleh kerana bosan dengan omongan bush, rakyat AS mulai sedar dan memilih seorang keturunan afrika menjadi presiden AS ke-44.

diharap kemenangan Barack Obama, dunia menyaksikan sekali lagi kebangkitan AS menjadi penyelamat dunia seperti permulaan abad ke-20 lalu.

Syabas diucapkan kepada Barack Husein Obama!!!!

Sunday, November 9, 2008

Iktibar sebenar kemenangan Obama.

Tanggal 5 November 2008 telah menjadi tarikh paling penting dalam sejarah sistem demokrasi kerana dunia menjadi saksi perubahan besar senario politik Amerika Syarikat (AS) dengan kemenangan pertama kalinya warga kulit hitam, Senator Barrack Obama yang telah menjadi presiden ke-44 sekali gus menawan rumah putih sejak lebih 300 tahun AS mendapat kemerdekaan daripada Britain.

Hasil dari kesedaran rakyat AS mengenai kesaksamaan dan keadilan kepada semua kaum, mereka telah menerima iklim perubahan ini dengan hati terbuka. Ini ditambah lagi dengan kegagalan Presiden sebelumnya yang terang-terang membawa AS menuju ke arah kehancuran. Dengan dasar George W. Bush yang melancarkan serangan ke atas Afghanistan dan Iraq membawa kepada masalah berpanjangan kepada negara dan malah menjerumus AS ke arah kehancuran ekonomi.

Atas perasaan jemu dengan perkara-perkara hitam yang telah dilakukan Bush, akhirnya rakyat AS sedar bahawa Obama adalah pengganti terbaik membawa AS ke jalan yang dikehendaki rakyat dan melantik beliau menjadi manusia paling berkuasa dalam dunia.

Dari segi konteks politik di Malaysia, sudah pasti ramai mula tertanya-tanya bila pula bukan Melayu menjadi Perdana Menteri Malaysia? Golongan ini juga sudah pasti menyeru semua kaum di negara mengambil iktibar daripada kemenangan Obama tetapi persoalannya, iktibar macam mana kita patut ikut?

Ingin saya tegaskan di sini bahawa warga kulit hitam di AS sebenarnya sudah melupakan terus adat tradisi serta kepercayaan Afrika mereka. Malah nama mereka pun sudah tidak berbunyi nama orang-orang Afrika. Golongan ini juga begitu setia dengan negara mereka walaupun mereka mempunyai sejarah hitam permulaan pembentukan AS.

Dari ketibaan Kunta-Kunte sehingga Obama, warga kulit hitam berjaya mentransformasikan diri mereka seiring dengan kehendak semasa tidak seperti di Malaysia, hanya golongan Baba Nyonya dan Mamak sahaja berjaya berintegrasi dengan penduduk tempatan dan mempunyai gaya hidup tidak jauh dari orang bumiputera.

Kelompok bukan bumiputera lain di Malaysia semakin kuat, persatuan-persatuan agama mereka muncul tidak henti-henti tanpa halangan. Mereka juga mempersoalkan adat istiadat Melayu Islam umpamanya azan, zakat dan tulisan jawi. Malah mereka cukup berani memperkatakan negara ini bukan negara Islam sedangkan Raja negara ini beragama Islam dan majoriti penduduk negara ini juga beragama islam.

Oleh itu, sekarang orang bukan Melayu sudah berani menyuarakan isi hati mereka, iaitu harapan untuk menawan Putrajaya pula, meminta hak-hak yang melampaui batas malah tidak pernah terjadi dalam mana-mana sejarah. Golongan ini hanya ‘meminta tetapi tidak sanggup memberi’.
Di negara ini, hak setiap kaum dijaga oleh undang-undang negara. Semua kaum mendapat tempat dan diwakili di Parlimen. Dalam sektor ekonomi pula, tidak perlu dipersoalkan bahawa kaum bukan Melayu menguasainya. Kaum Melayu tidak mempertikaikannya kerana mereka berhak terhadap bahagian mereka kerana kita semua setuju ‘siapa yang bekerja lebih akan dapat lebih’.

Kaum Melayu pula menguasai politik negara tetapi yang peliknya orang bukan melayu pun inginkannya. Adakah selama 51 tahun Melayu memerintah orang bukan Melayu ditindas seperti di negara-negara jiran? Dengan adanya kontrak sosial seperti ini, sepatutnya semua kaum menjadikannya teras keharmonian negara ini. Jangan sesuka-hati menjadikan AS contoh kerana negara kita amat berbeza sekali daripada negara tersebut.

Yang menjadi persoalan utamanya sekarang, apakah ‘iktibar’ yang dimaksudkan oleh ramai ahli politik bukan Melayu ini? Adakah mereka sanggup meniru kejayaan orang kulit hitam AS dengan meninggalkan segala tradisi mereka dan berintegrasi dengan komuniti lain sehingga berjaya menjadi orang paling berkuasa dalam dunia?

Semua persoalan-persoalan ini hanya mampu dijawab oleh golongan bukan Melayu sahaja, kerana orang-orang Melayu di negara ini sudah terlampau lembut malah sudah banyak hak-hak yang sepatutnya kepunyaan Melayu diberikan kepada golongan bukan Melayu.

Seperti kata mereka, ambil iktibar dari kemenangan Barrack Obama, jangan kita jadikan kemenangan ini ditiru bulat-bulat sahaja. Ambil iktibar sebenar-benarnya!

Saturday, October 18, 2008

Pertahankan institusi Melayu

Baru-baru ini seorang sahabat warga Singapura bukan Melayu singgah bertemu penulis dalam perjalanan dari Singapura ke Pulau Pinang. Beliau memaklumkan hasratnya membawa keluarganya pergi ke sebuah rumah ibadat di Pulau Pinang kerana menurut pandangannya di sana “adalah lebih mulia darjatnya dan mempunyai ramai sami yang berkaliber.”

Kenyataan itu membuatkan penulis terfikir bahawa dalam sebuah negara yang didominasi oleh orang Melayu beragama Islam, kepercayaan agama lain terus diberikan cukup ruang untuk berkembang hinggakan penganut agama dari negara lain pun datang ke sini memandangkan kemuliaan rumah ibadat agama itu di Malaysia.

Kemuliaan itu tidak mungkin akan berlaku tanpa sifat toleransi yang tinggi orang Melayu. Dalam keadaan yang lain lihat sahaja kegemilangan Batu Caves pada setiap tahun, yang mana perhimpunan sebesar itu pun tidak dibuat oleh orang Melayu dalam negara ini. Bukanlah menjadi rahsia lagi bahawa negara kita seringkali juga menjadi tempat bagi para paderi atau sami berhimpun atas tujuan agama masing-masing.

Kenyataan khas Mesyuarat Majlis RajaRaja ke-215 di Kuala Terengganu seharusnya menjadi peringatan kepada setiap pemimpin politik yang memperjuangkan kaum-kaum dalam negara kita. Biar sejauh mana pun kemajuan yang dicapai oleh negara ini, prinsip asasnya yang perlu diinsafi ialah Malaysia adalah milik semua warganegaranya.

Semua rakyat dijamin malahan telah dibuktikan untuk sama-sama mengaut keuntungan di bumi bertuah ini. Begitu pun, sebagai warga asal yang menduduki negara ini sudah tentulah orang Melayu diberikan keistimewaan yang bukanlah terlalu banyak sebagai mengiktiraf pengorbanan mereka dahulu.

Sesuai dengan pepatah Melayu yang menyatakan ‘orang berbudi kita berbahasa’, keistimewaan sedikit yang diberikan ini terus sahaja mendapat balasan segera daripada orang Melayu dengan menganugerahkan pula status warganegara kepada bukan Melayu. Para pemimpin dari UMNO, MCA dan MIC ketika itu telah menggunakan pemikiran waras dan jauh mereka.

Sementara orang Melayu terus menuai nikmat dalam bumi ini, kaum-kaum lain pun boleh turut sama menuai hasil tanpa perlu berasa takut atau dianaktirikan.

Kita boleh meneliti statistik penganugerahan status warganegara yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara sejak merdeka yang sangat jelas menunjukkan betapa ramainya kaum bukan Melayu menikmati faedah ini.

Hari ini kita memerlukan senarai yang sangat panjang untuk meneliti satu demi satu tuntutan dan dakwaan orang bukan Islam terhadap agama Islam dan Hak Keistimewaan Melayu. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini bukan sahaja hak-hak yang berkaitan dengan kaum Melayu cuba dipertikai, malahan terdapat juga permohonan daripada orang Kristian dan Sikh untuk menggunakan nama Tuhan orang Islam iaitu Allah dalam urusan agama mereka.

Pelbagai arahan larangan penggunaan kalimah tersebut oleh Kementerian Dalam Negeri kelihatannya tidak diendahkan malahan pihak Kerajaan Malaysia pula yang disaman oleh pertubuhan agama tersebut kerana melarang penggunaan kalimah suci tersebut.

Permohonan seumpama ini jika dibuat sekitar tahun 1960-an atau 1970-an akan mengakibatkan rusuhan antara agama dalam negara kita. Begitu pun sekarang, lihatlah bagaimana ketenangan dan kesabaran orang Melayu apabila menghadapi keadaan seumpama ini.

Walaupun apa yang dituntut itu melibatkan kesucian agama mereka, orang Melayu tetap bersabar dan menyerahkan kepada kebijaksanaan institusi kehakiman kita untuk menyelesaikan kes tersebut. Untuk tujuan rekod, hakim yang ditugaskan untuk mendengar kes tersebut pun bukanlah terdiri daripada hakim yang berbangsa Melayu atau beragama Islam.

Lebih daripada itu presiden persatuan agama tersebut menerima pula anugerah gelaran Tan Sri daripada pihak Kerajaan Malaysia semasa kes tersebut sedang berlangsung.

Kegagalan

Perasaan tidak puas hati terhadap apa yang diperolehi oleh orang Melayu berlaku kerana kegagalan sesetengah pihak untuk menghargai fakta-fakta sejarah negara kita. Kegagalan ini pula disebabkan oleh kebanyakan anak muda bukan Melayu contohnya yang berada di Johor yang sejak kecilnya belajar di negara jiran dan tidak pernah berada dalam arus perdana sistem pendidikan kebangsaan.

Tidaklah pelik jika mereka ini lebih arif tentang sejarah penubuhan Singapura daripada sejarah penubuhan Malaysia. Jangan hairan jika lagu kebangsaan Majulah Singapura lebih lancar di lidah mereka berbanding dengan lagu kebangsaan Negaraku.

Jika difikirkan, perkara ini berlaku pun kerana sikap toleransi orang Melayu yang membenarkan pelbagai jenis aliran pendidikan melangsungkan agenda mereka dalam negara kita. Keterbukaan seumpama ini tidaklah berlaku dalam sejarah pembinaan negara Indonesia umpamanya.

Apabila sejarah hanya menjadi sejarah untuk sebilangan kaum, maka peruntukan yang menjadi teras dalam Perlembagaan Persekutuan tidak akan lagi menjadi penting. Para pejuang kebebasan kaum ini merujuk peruntukan Perlembagaan yang memberikan hak sama rata kepada semua kaum, sedangkan peruntukan yang spesifik berkaitan kaum Melayu dan agama Islam seolah-olah telah lama dibatalkan oleh Parlimen kita.

Sebaliknya lihatlah kenyataan yang dibuat oleh Majlis Raja-Raja dan majoriti pemimpin Melayu yang apabila merujuk kepada ketinggian agama Islam maka mereka juga akan menyebut bahawa hak-hak bagi mengamalkan agama lain tidak akan diganggu gugat.

Yang menjadi masalah sekarang adalah apabila sebahagian pemimpin mula menjuarai kepentingan kaum atau agama mereka dan pada masa yang sama melanggar sempadan yang telah selama ini diamalkan dalam masyarakat kita.

Contohnya, apabila Perlembagaan menyatakan bahawa agama lain bebas mengamalkan ajaran masing-masing maka terdapatlah pula pendakwah-pendakwah agama lain yang secara sengaja cuba pula menyebarkan ajaran agama mereka kepada orang Islam.

Alasan mereka mudah, kebebasan beragama, hak asasi manusia. Setelah mempengaruhi anak-anak muda Islam meninggalkan agama Islam dan mengganut agama mereka, aktivis-aktivis ini terus sahaja mengkritik agama Islam dan sistem kehakiman syariah kita kerana dikatakan cuba menghalang kebebasan beragama.

Bukan sedikit kecaman dan tohmahan yang dilemparkan kepada sistem perundangan Islam hingga rupa wajah agama Islam yang sepatutnya dijunjung oleh Perlembagaan itu digambarkan sebagai sangat zalim dan tidak adil. Ironinya, dengan kepimpinan orang Melayu yang beragama Islam selama inilah agama mereka terus berkembang dan sesetengah pusat ajaran agama itu pula menjadi rujukan kepada penganut agama tersebut dari seluruh dunia.

Orang Melayu juga harus sedar bahawa apabila kita meneliti satu demi satu peruntukan di dalam Perlembagaan, kita akan dapati bahawa tidak ada satu pun dalam peruntukan tersebut merujuk kepada terma ‘Ketuanan Melayu’. Apa yang dimaktubkan adalah hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu. Rumpunan hak-hak keistimewaan ini jika dilaksanakan dengan amanah akan mampu mewujudkan apa yang dirujuk sebagai hak ketuanan tersebut.

Dalam realiti kehidupan sekarang, pemimpin politik Melayu harus berpijak di bumi nyata. Kerakusan mereka terhadap kuasa bagi mengukuhkan kedudukan diri sendiri dan bukan kaumnya akan mengakibatkan orang Melayu dilihat sebagai kaum majoriti tetapi hanya memiliki suara minoriti.

Apabila wujud sesuatu isu berkaitan hak Melayu, suara-suara pemimpin Melayu begitu lemah sehingga rakyat tidak bergetar di perasaan, tidak juga terlintas di fikiran masih adakah pemimpin Melayu yang memperjuangkan nasib mereka. Apa maknanya menjaja hak ketuanan tersebut jika kita melihat realitinya orang Melayu hanya menjadi pekerja di gedung tauke-tauke bukan Melayu, menjadi pemandu kereta mewah dan tukang kebun di banglo milik orang bukan Melayu.

Kita juga harus memberikan kefahaman kepada setiap warganegara akan rukun teras kewujudan negara ini. Pemahaman silang budaya harus terus diperkukuhkan. Dalam sambutan Aidilfitri baru-baru ini, ramai sahabat kaum Tionghua yang mengucapkan “Selamat Tahun Baru” kepada penulis.

Penulis jelaskan maksud Aidilfitri dan bezanya dengan Maal Hijrah kepada mereka dan kelihatannya sahabat-sahabat Tionghua ini sangat menghargai fakta yang baru diketahui itu.

Hak ketuanan Melayu hanya akan wujud jika kita dapat memastikan orang Melayu tidak terus terpinggir dalam negara ini. Maksud terpinggir datang dalam banyak sudut: ekonomi, pendidikan, agama dan sebagainya.

Sudah tiba masanya orang Melayu bangkit kembali dihitung menjadi satu dalam menentukan arah tuju wajah negara ini. Kekuatan itu jika lahir tidak pula menjadikan kita bangsa yang akan menindas kaum lain malahan kekuatan orang Melayu akan menjadi tiang seri kepada pengukuhan negara yang tercinta ini.

Wednesday, October 15, 2008

Fakta Sejarah Tanah Melayu

KENYATAAN Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe telah mengundang kontroversi. Pertama, berdasarkan sejarah kata beliau, orang Melayu adalah juga pendatang sama seperti orang Cina dan India. Kedua, dengan nada sinis beliau menyindir UMNO bahawa parti Gerakan selama ini berada dalam telunjuk UMNO. Gerakan tidak mempunyai suara dalam menentukan keputusan kerajaan.

Publisiti murahan jelas menunjukkan bahawa beliau seolah-olah pakar dalam bidang sejarah dan menarik perhatian serta sokongan orang Cina yang telah kecewa dengan Gerakan. Saya tidak pasti apakah latar belakang sebenar kelulusan Lian Hoe sehingga menyebabkan kenyataan seperti ini dikeluarkan.

Saya mungkin dapat menerima serba sedikit pandapat ini jika beliau adalah pakar sejarah. Jika tidak, mungkin ada agenda tersembunyi yang perlu kita lihat secara serius.

Ini kerana selepas pilihan raya umum baru-baru ini, ada beberapa parti komponen Barisan Nasional cuba menggunakan kesempatan ini untuk mengugut UMNO dan kerajaan. Mereka tahu, UMNO kini berada dalam kedudukan yang agak lemah. UMNO memerlukan sokongan parti-parti komponen bukan Melayu untuk memerintah. Justeru, peluang ini digunakan untuk mencapai hasrat yang sekian lama terpendam, termasuk mempertikaikan hak-hak istimewa orang Melayu.

Lian Hoe perlu sedar bahawa kemenangan beliau di Parlimen Gerik dalam pilihan raya lalu adalah hasil sokongan pengundi Melayu UMNO. Jika kerusi Gerik itu tidak diberikan kepada Gerakan dan UMNO tidak mengundi beliau, tidak mungkin ada Lian Hoe pada hari ini sebagai Timbalan Menteri Penerangan. Itupun beliau masih tidak bersyukur dan amat kiasu.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa ada sebahagian orang Cina tidak dapat menerima hakikat bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu atau Malay Polity. Perlu diingatkan bahawa sejarah sistem kenegaraan Melayu bermula dengan perkataan 'Melayu' atau 'Tanah Melayu' itu sendiri yang bermaksud wilayah dan kepulauan di rantau ini.

Nama-nama ini terkenal di kalangan negara China, India dan Barat seperti Melayu (I-Tsing), Malaiur (Marco Polo), Malaiyur (inskripsi Tanjore-Sanskrit di India), Ma- Li-Yu-R (Yuan Shih/Cina), Mailiur (Siam) dan Malayo (Albuquerque/ Portugis).

Hujah ini menunjukkan bahawa dari abad ke-6 hingga ke-10, perkataan Melayu adalah nama tempat dan bukannya nama khusus bagi rumpun bangsa. Hanya pada abad ke-11 barulah perkataan Melayu mulai dipakai bagi menamakan rumpun bangsa.

Ringkasnya, istilah-istilah Tanah Melayu, Melayu, Malaysia dan Malaya adalah jelas merujuk kepada negeri-negeri Melayu atau Tanah Melayu atau Land of the Malays. Fakta ini menunjukkan bahawa Tanah Melayu (Malaysia) adalah kepunyaan satu bangsa yang bernama Melayu. Namun, kedatangan penjajah British telah merubah peta politik Tanah Melayu.

Kalau dahulu, hubungan antara antara China dan Tanah Melayu hanya melibatkan perdagangan dua hala sahaja, tanpa penghijrahan besar-besaran. Namun, setelah penjajahan berlaku, maka bermulalah episod kemajmukan masyarakat di negara ini berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu.

Orang Cina yang mendatang dapat menjadi warganegara disebabkan oleh proses akomodasi orang Melayu dalam memberikan kewarganegaraan secara terbuka kepada yang berhak tanpa mengira latar belakang.

Diterima

Melalui proses akomodasi para pemimpin ketika itu, lebih sejuta orang bukan Melayu, sebahagian besarnya imigran, diterima secara automatik sebagai warganegara dan diberikan Jus Soli. Demografi negara berubah serta merta.

Hampir 40 peratus daripada warganegaranya adalah orang bukan Melayu. Sebuah negara Melayu tiba-tiba menjadi masyarakat berbilang kaum. Keadaan ini tidak pernah berlaku dalam sejarah dunia. Contohnya, nasionalisme bangsa Filipina dan Vietnam melahirkan negara Filipina dan Vietnam tetapi nasionalisme Melayu yang diperjuangkan lama sebelum kemunculan UMNO sebaliknya tidak melahirkan sebuah negara Melayu.

Sebelum tahun 1910, kemasukan orang asing semakin bertambah tanpa had telah mengejutkan sultan negeri-negeri Melayu Bersekutu. Mereka memaksa British menghalangnya. Tetapi keperluan pekerja yang mendesak dalam bidang perlombongan dan perladangan menjadi kemasukan mereka tidak boleh ditahan-tahan lagi.

Setiap tahun ribuan pendatang Cina dan India tiba di Tanah Melayu. Sehingga tahun 1931, apabila bancian dibuat, jumlah orang bukan Melayu telah melebihi bilangan orang Melayu di negeri mereka sendiri (Comber, 2007: xx).

Seramai 1,285,000 orang Cina berada di Tanah Melayu, 33.9 pertumbuhan penduduk ketika itu. Pada tahun 1947, jumlah ini terus meningkat kepada 1,885,000, mewakili 38.4 peratus pertumbuhan penduduk. Dalam kajian yang dilakukan oleh Ardizzone (1946), sebenarnya jika dicampurkan dengan imigran lain, bilangan mereka telah melebihi penduduk asal pada tahun 1946 sehingga menimbulkan kebimbangan kepada penduduk asal (Melayu).

Apabila Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945, British kembali semula memerintah Tanah Melayu. Usaha-usaha dilakukan untuk memupuk perpaduan kaum dan semangat muhibah.

British mengumumkan rancangan Malayan Union pada tahun 1946. Dalam rancangan ini, British mahu menubuhkan sebuah negeri bersatu dan mencipta satu kewarganegaraan yang sama rata untuk semua kaum. Kerajaan British berkuasa penuh terhadap pentadbiran Tanah Melayu.

British berpendapat dengan wujudnya pentadbiran secara berpusat pentadbiran Tanah Melayu akan menjadi lebih berkesan dan efisien.

Mereka bersetuju memberikan kemerdekaan kepada negara orang Melayu, hanya jika mereka bersetuju berkongsi kuasa politik dan ekonomi dengan kaum-kaum yang mendatang (Ling Liong Sik, 1995: 4). Melalui proses akomodasi inilah akhirnya peta Tanah Melayu berubah menjadi masyarakat majmuk.

Bagi memudahkan urusan pentadbiran, British telah mencipta satu istilah bernama Malayan. Malayan dirujuk bukan Melayu yang telah bermastautin lama atau dilahirkan di Malaya. Manakala istilah Melayu atau Malaysians digunakan untuk orang Melayu, Indonesia dan Orang Asli.

Antara ciri Perlembagaan Malayan Union ialah kerakyatan melalui undang-undang berasaskan prinsip jus soli diperkenalkan yakni melalui kuat kuasa undang-undang dan secara permohonan atau kemasukan. Orang Melayu akan menjadi warganegara Malayan Union secara automatik, manakala orang bukan Melayu yang ingin menjadi warganegara perlu memenuhi kelayakan-kelayakan bermastautin, kelahiran dan sebagainya.

Antara raja-raja Melayu dengan kerajaan British, satu perjanjian baru diwujudkan. Raja-raja Melayu diminta menyerahkan kedaulatan negeri masing-masing kepada British. Undang-undang baru akan diperkenalkan bagi pihak raja-raja.

Ini bermakna, British akan terus menjajah negeri-negeri Melayu termasuk negeri-negeri Selat. Orang Melayu melihat ia adalah satu ancaman kepada hak-hak mereka dan memberi keuntungan kepada orang bukan Melayu (Ongkili, 1985: 39-42, Ruslan Zainuddin, 2005: 550-563, Comber, 2007: xxi).

Reaksi orang Melayu terhadap Malayan Union (Ongkili, 1985: 42-52) memang telah dirasai dan diduga oleh orang Cina sebagai kaum yang mendatang. Orang Cina memang tahu bahawa orang Orang Melayu tidak begitu mudah menerima orang Cina sebagai rakyat Tanah Melayu. Dengan sebab itu, sejak awal-awal lagi orang Cina telah bersiap sedia untuk menghadapi keadaan seperti ini. Mereka mengambil sikap 'tunggu dan lihat' bagi melindungi kepentingan mereka.

Orang Cina menyuarakan pandangan mereka terhadap Malayan Union melalui pelbagai cara seperti pertubuhan, kesatuan dan akhbar-akhbar Cina.

Jelas di sini bahawa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan media massa Cina memainkan peranan penting dalam sosialisasi politik Cina. Inilah bentuk dan sikap masyarakat Cina sejak daripada awal lagi berhijrah ke Tanah Melayu. Mereka tidak akan membiarkan dirinya keseorangan.

Tidak Logik

Mereka sedar bahawa dengan menubuhkan persatuan, adalah satu-satunya cara yang terbaik untuk memperjuangkan, mempertahankan dan menjaga hak-hak dan kebajikan mereka. Selepas merdeka, keberanian orang Cina semakin ketara apabila Lee Kuan Yew menyuarakan perjuangan Malaysian Malaysia iaitu Malaysia untuk orang Malaysia. Perjuangan ini disambung oleh DAP sehingga ke hari ini.

Dalam Malaysian Malaysia itu nanti kedudukan yang tinggal pada orang Melayu hanya sultan-sultan. Jawatan lain akan dijawat oleh mereka yang berkelayakan tanpa mengira kaum. Kuan Yew memberikan tempoh 20 tahun sahaja kepada Malaysia berperdanamenterikan orang Melayu. Selepas itu sesiapa sahaja boleh menjadi Perdana Menteri.

Kuan Yew secara terang-terang menolak hak-hak istimewa orang Melayu. Katanya, "Mengikut Sejarah orang-orang Melayu telah mula berhijrah ke Malaysia dalam bilangan kecil, cuma kira-kira 700 tahun yang lalu.

Daripada 39 peratus orang Melayu di Malaysia hari ini, kira-kira satu pertiga daripada mereka adalah pendatang-pendatang baru seperti Setiausaha agung UMNO, Syed Jaafar Albar, yang telah datang ke Tanah Melayu dari Indonesia sebelum perang, ketika berusia lebih daripada 30 tahun.

Oleh itu, adalah salah dan tidak logik bagi sesuatu kumpulan yang tertentu itu memikirkan bahawa hanya mereka sahaja adalah lebih adil dipanggil rakyat Malaysia dan orang lain boleh menjadi rakyat Malaysia hanya dengan kegemaran mereka".
Pendek kata, Kuan Yew juga menolak pendapat bahawa orang-orang Melayu adalah Bumiputera gugusan Pulau-Pulau Melayu (Comber, 2007: 114-115).

Kenyataan Kuan Yew ini terus mempengaruhi masyarakat Cina pada hari ini. Lebih dahsyat lagi ada yang berani mengatakan bahawa bumiputera yang sebenar adalah orang asli, dan bukannya orang Melayu. Orang Melayu juga adalah pendatang seperti orang Cina.

Ini bermakna seolah-olah orang Cina menolak negara ini berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu. Justeru, tidak hairan jika perkara berkaitan hak-hak istimewa orang Melayu tidak mendapat sokongan orang Cina sama ada secara individu, persatuan mahupun parti-parti politik Cina. Mereka menganggap bahawa keistimewaan orang Melayu bersifat sementara.

Mereka mendesak supaya peningkatan terhadap hak-hak mereka turut dilakukan berpegang kepada prinsip kesamarataan.

Sementara orang Melayu berkeras dengan merujuk kepada sejarah hak bumiputera mesti pertahankan dan diberi keistimewaan khusus. Sehingga kini, pertikaian tidak berkesudahan. Orang Melayu mempertahankan kedudukan mereka yang istimewa melawan bukan Melayu (Cina) yang menuntut kesamarataan.
Ketidakpuasan hati orang ini disalurkan melalui akhbar-akhbar berbahasa Cina, ucapan-ucapan awam dan perbualan sesama mereka, sehingga menimbulkan salahfaham dan kadangkala berlaku ketegangan dalam hubungan kaum di Malaysia.

Kesimpulannya, sudah sampai masanya parti Gerakan belajar memahami sejarah negara dan berhenti mengamalkan politik mengugut untuk mendapatkan kepentingan tertentu.
Janganlah gunakan kelemahan yang wujud hari ini untuk mendapatkan publisiti murahan dan mengugut UMNO bagi menunjukkan seolah-oleh merekalah sahaja pejuang rakyat di negara. Tetapi berfikirlah lebih jauh lagi untuk kepentingan rakyat di negara ini.

Wednesday, October 8, 2008

`Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya’

Teresa Kok gelaran diberi, dengar je tajuk dah tahu betapa tidak bertolak ansur dan bertimbang rasanya orang ini terhadap perpaduan kaum di Malaysia. Suka saya menyebut golongan ini menuntut untuk hak sama rata dan amalan sesama kaum tetapi pada masa yang sama mereka mempersoalkan banyak kepentingan dan hak2 melayu.

kenapa baru sekarang baru nak mempersoalkan perkara ini? kenapa DAP tidak berfikir benda yang sama 51 tahun dulu? senang je nak cari jawapannya, kerana orang cina dah merasa cukup kuat untuk memerintah negara ini dan sifat 'kecinaan' (tak perlu diberitahu, semua orang dah tahu) mereka yang sudah terserlah sekarang.

yang menjadi pelik, sepanjang zaman, bukan sahaja di Malaysia, malah hampir diseluruh dunia kaum2 tidak menyukai bangsa cina ini dan terjadi pergaduhan kaum. sebagai contoh:

Australia 1860-1861 -Lambing Flat Riot
Indonesia 1965 - Anti Chinese Riot
1998 - Anti Chinese Riot
Italy 2006 - Milan Chinese Riot
Lesotho 2007 - Maseru Anti Chinese Riot
Singapore 1964 - Race Riot
1969 - Race Riot
Solomon Island 2006 - Honiara Anti Chinese Riot
Tonga 2006 - Nukualofa Anti Chinese Riot

banyak lagi contoh2 betapa kaum ini dibenci seluruh dunia, mereka patut tinggalkan sifat kecinaan yang dibenci itu, tetapi sudah pasti bila terkena ke kepala hidung sendiri, mereka akan bertanya 'kenapa buat begini kepada mereka?' fikir2 la ye, kaum ni selalu cakap kaum lain bodoh, jadi berfikirlah sendiri ye.

Sunday, October 5, 2008

Apa Istimewanya Hindraf???

MEREKA pernah mencetuskan huru-hara di ibu negara apabila mengadakan demonstrasi jalanan, mereka pernah menyambut hari jadi di bangunan Parlimen dan terbaru mereka melakukan tindakan biadap pada Majlis Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan MenteriMenteri Kabinet beragama Islam di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Itu adalah antara perkara yang pernah dilakukan oleh pertubuhan Hindu Rights Action Force (Hindraf), tetapi entah apa istimewanya mereka sehingga kini pertubuhan haram itu masih bergerak aktif biarpun beberapa pemimpin mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Setakat ini perakuan Hindraf sebagai pertubuhan haram hanya di bibir sahaja belum ada langkah yang benar-benar konkrit bagi melumpuhkan sama sekali pertubuhan haram yang ekstrem tersebut. Justeru Hindraf merasakan mereka kebal daripada undang-undang, biarpun tidak sah tetapi masih boleh melakukan apa sahaja termasuk bertindak kurang ajar di majlis rumah terbuka Aidilfitri.

Keadaan ini sudah tentulah menimbulkan persoalan apakah istimewanya Hindraf? Adakah ia lebih istimewa daripada Al Arqam - satu pergerakan Islam yang bukan sahaja diisytiharkan haram dan pemimpinnya ditahan di bawah ISA malah segala asetnya dirampas sehingga pertubuhan tersebut lumpuh sama sekali.

Tetapi Al Arqam 'dikuburkan' kerana kerajaan mahu memastikan ajaran songsang yang dibawa oleh pergerakan itu tidak menggugat keharmonian kaum di negara ini. Walaupun kerajaan tahu Al Arqam adalah sebuah pertubuhan Islam dan dianggotai oleh 100 peratus orang Melayu tetapi kerajaan tetap bertindak, ertinya tiada tempat bagi mana-mana puak atau golongan yang cuba memperjuangkan pendekatan agama atau kaum yang melampau.

Namun bagaimana dengan Hindraf. Apakah tafsiran yang boleh diberikan oleh satu kumpulan yang terang-terang bukan sahaja menggunakan nama agama malah bertindak cukup 'berani' bagi memperjuangkan kelompok mereka.

Bagi saya. Hindraf ini patut di hancurkan sama sekali, patut dilayan seperti kumpulan-kumpulan ekstremis lain. Biar lumpuh sama sekali. Bayangkan kalaulah orang Islam yang bertindak seperti mana Hindraf sudah pasti mereka akan dilabelkan sebagai ekstremis atau pelampau sehingga semua orang takut dengan perbuatan mereka.

Fikirlah, jangan lagi sesekali kaum india mahupun cina beranggapan kerajaan melayu Malaysia ini bersikap racist atau perkauman. Sedarlah ini merupakan tindakan bermain api dalam rumah yang penuh dengan kerosene dan belerang. Silap sahaja padah jawapnya!!

Thursday, October 2, 2008

Aku Seorang Lagenda??

aku tulis post ni mlm hari raya kedua, kira raya ketiga la..kawasan perumahan aku ni masih sunyi. kiri kanan semua balik beraya. gelap betul kat luar tu, sunyi sepi. nak buat macamana, tabah je la.

dalam pukul 10 malam tadi aku ternampak 3 orang indon kot, ke bangla, vietnam rasenya, eh nepal, pinoy? semua la mundar mandir kat area rumah aku. 30 minit aku intip dorang, dorang masih lagi usha2 umah kat sini. aku apa lagi, buat2 berani kuar isap rokok la. dorang nampak macam terkejut tengok aku. yang aku yakin dorang ni pencuri, dorang terus blah lepas tu. jadi aku ambik jalan terbaik tak tido malam ni jaga rumah.

sedih wo beraya jauh dari family, dah la keluarga aku kat sarawak, dengar je takbir shahdu, terus molekul2 dalam badan aku buat chain reaction berkesudahan air keluar dari mata aku. aku terpaksa, cuti aku ade 2 hari je, kalo semua wartawan cuti, rakyat seluruh malaysia tak tau la apa jadi dalam negara ni. aku tabah menghadapi semua dugaan.

aku berharap selepas raya ni cuti aku diluluskan la...aku nak balik sarawak seminggu!!!! aku kesian ngan diri aku ni!

Sunday, September 28, 2008

Selamat Hari Raya

kepada semua rakyat Malaysia terutamanya beragama Islam, saya ucapkan selamat hari raya aidilfitri. kesian saya tahun ni tak balik beraya. nak buat macamana dah kerja hari raya ke-2. sedih woo!!!

Friday, September 19, 2008

Malaysia bakal menjadi Iraq

seperti yang kita tahu, iraq sekarang umpama negara padang jarak padang terkukur. ini kerana serangan US dengan konco2nya bertali arus menghentam rakyat iraq yang tidak berdosa. disamping itu puak2 bertelagah di iraq memburukkan lagi keadaan dengan menambah luka parah yang sedia ada dalam.

sebut saja iraq, pasti ramai penduduk bumi akan mula membayangkan muka saddam hussein, pemimpin yang pernah membawa iraq ke pentas dunia dari berbagai segi satu masa dulu. selain membawa kehancuran kepada negara babylon ini.

dari sudut sejarah, terdapat banyak sumber2 US, diplomat, perisikan telah menyebut saddam berhubung dengan CIA yang pada masa itu di bawah john F. Kennedy. presiden US ini juga telah menolong saddam merampas kuasa pada 1963.

pada waktu ini US menolong saddam kerana saddam dilihat sebagai anti komunis pada tahun 1960an dan 1970an. dikatakan perhubungan pertama saddam dengan CIA bermula pada 1959 bila dia adalah sebahagian dari pasukan 6 orang yang ditugaskan oleh US untuk menggulingkan perdana menteri iraq pada waktu itu Abdul Karim Qassim.

disini kita dapat kaitkan bagaimana seorang yang pro US tetapi bila tugasnya sudah selesai US telah melancarkan perang dan menuduh saddam dengan berbagai2 tuduhan.

Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) contohnya telah mewujudkan banyak spekulasi hubungan beliau dengan US. tidak ada seorang pun rakyat malaysia mendapat layanan sebegini dari US malah ketika beliau melawat US 12 tahun dulu, beliau mendapat sambutan karpet merah dan tembakan meriam 21 das. umpama seorang wira dari kaca mata US.

sebelum kita mengandaikan DSAI adalah ejen CIA, kita kena kaji juga kenapa US hendakkan malaysia? dari sudut fizikan negara kita, semua sudah sedia maklum, negara kita terletak di tengah2 asia tenggara disamping kita juga mengawal selat paling panjang didunia iaitu selat melaka.

dari konteks lain pula, negara kita ini boleh dikatakan negara islam termaju dalam dunia. sudah semestinya pemimpin2 US yang anti islam melihat ini sebagai ancaman baru dari dunia islam kerana malaysia terkeluar dari kawasan timur tengah.

orang2 yahudi juga pasti sudah memasang mata dan telinga terhadap negara kita ini. sudah semestinya mereka mengira jika mereka membiarkan negara kita maju tanpa diusik, kita nanti pasti datang ke mereka membela nasib sesama islam disana.

untuk melaksanakan tugas2 licik US dan yahudi ini, orang yang paling sesuai sudah semestinya anwar kerana anwar mempunyai hubungan rapat dengan US. saya bukan hendak menuduh DSAI ini ejen CIA, ramai lagi ejen CIA di malaysia tapi kita boleh melihat sejarah berapa ramai revolusianist ini merupakan talam dua muka.

yang pasti sejarah pasti berulang.

Thursday, September 18, 2008

Katak o Katak, Kenapa Engkau Katak?

Ada seorang kawan aku menerangkan pada aku kenapa Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) hendakkan 32 orang ahli parlimen BN lompat parti, aku berasa sedikit teruja dengan penjelasan kawan aku ini.

dia menerangkan DSAI hendakkan 32 orang MP BN ini terutamanya melayu untuk menyertai Pakatan Rakyat (PR) untuk mengimbangi jumlah MP bukan melayu dalam PR semasa peralihan ini berlaku.

ini menambah lagi kekeliruan rakyat bila mana Datuk zaid Ibrahim boleh keluar dari BN dan juga perkembangan yang berlaku di Terengganu dan juga Kelantan bila ramai ahli2 UMNO bertindak meninggalkan parti.

Yang menjadi persoalan aku, kenapa DSAI macam tak yakin dengan MP2 dia sendiri walaupun mereka bukan melayu? adakah DSAI mulai sedar kesan jangka panjang disebabkan janji2 beliau kepada bukan melayu? adakah DSAI terlalu terdesak untuk memenuhi kehendak rakyat dan kehendak beliau sendiri?

jawapannya begitu mudah, ini menunjukkan DSAI telah terperangkap dengan tindakannya sendiri dan juga beliau bimbang sekiranya PAS meninggalkan PR. Janji2 beliau kepada bukan melayu telah memakan diri. sudah semestinya jika beliau menjadi PM, janji2 ini akan dituntut sepanjang masa sehingga kiamat oleh bukan melayu. kita semua sudah dengar bagaimana pemimpin2 dalam PKR membuat kenyataan yang menyentuh sensitiviti kaum.

adakah rakyat sanggup meletakkan hak2 melayu dalam taruhan sedangkan kerajaan sekarang memang dipegang oleh melayu? adakah melayu sanggup melihat anak2 cucu cicit kita seperti yang berlaku di singapura?

kita sebagai kaum bumiputera seharusnya sedar dan menilai diri kita siapa, kita juga haruslah memperbaiki kelemahan sendiri terutama sifat malas kita ini. kita juga haruslah sanggup menerima teguran2 dan kritikan demi memartabatkan bangsa kita.

UMNO terutamanya harus bertindak lebih kehadapan jika tidak mahu dilihat lemah, mereka juga haruslah meninggalkan budaya 'senior baru boleh menjadi pemimpin'. UMNO hendaklah memberi lebih peluang kepada orang2 muda yang berbakat besar supaya menjadi pemimpin.

Jika BN melihat dan sentiasa mencerminkan diri maka BN tidak akan dilihat lemah. kita semua berterima kasih kepada BN terutamanya UMNO, MCA dan MIC kerana telah banyak memberi jasa kepada kita namun mereka harus bergerak seiring dengan perkembangan semasa.

demi Malaysia yang perkasa, marilah kita sama2 membetulkan keadaan sebelum terlambat.

Salah Tetap Salah!!! Betul Tetap Betul!!

Aku dapat 2 mesej lucu dari kawan2 sesama reporter, tapi yang best nya kedua2 mesej ni berkenaan dengan Anwar Ibrahim.

Mesej pertama=
Anwar telah memperoleh 42 kerusi parlimen merampas kuasa negara, 30 kerusi dari IKEA, 10 dari Court Mammoth dan 2 dari lori jual kerusi lama. untuk maklumat lanjut sila layari www.anwargilakuasa.net.

mesej kedua=
Anwar mengangkat sumpah hari ini dihadapan gambar Agong dirumahnya. Ini menunjukkan Anwar begitu kemaruk dan membuat latihan mengangkat sumpah PM lebih awal.

Fuh!! macamana ada kerajaan dalam dunia ni yang boleh membiarkan seorang individu yang sudah pun mengancam akan merampas kuasa tapi boleh membiarkan individu ini berkeliaran malah boleh menjadi ahli parlimen..still rakyat malaysia terutamanya penyokong anwar menganggap kerajaan malaysia tidak telus dan tidak demokratik.

Fuh!! Hebatnya sistem kebebasan bersuara di Malaysia.

MALAY...Completed Package

1. Tak boleh tengok sesama melayu maju sikit
2. Suka jatuhkan sesama melayu
3. Suka kutuk orang.
4. Perasan diri tu kuat.
5. Suka tambah cerita..adik beradik ngan ajinomoto la ni.
6. Suka campur hal orang lain.
7. Marah kalau kita kacau dorang sedangkan dia kacau kita dulu boleh.
8. Pentingkan diri sendiri.
9. Suka gaduh pasal perempuan.
10. Sanggup di hamba abdikan oleh kaum lain ataupun girlfriend.
11. Kuat sembahyang tapi masih main judi, mengumpat and minum arak.

Kalau korang rasa diri korang ada semua ni maksudnya korang adalah melayu sejati yang tiada tolok bandingnya.

3rd World Mind

Aku pelik kenapa rakyat Malaysia yang suka buang sampah bersepah mengaku dirinya 1st world mind??? tolong sikit ok, sedarlah kepada golongan2 ini. yang membezakan korang dengan 1st world mind adalah seperti berikut=

-Korang kat Malaysia
-Korang rasa diri best (perasan)
-Korang tak tau pun apa maksud 1st, 2nd n 3rd world
-Korang cakap English pun bersepah tp mengaku mcm orang putih

Lastly korang ada idung kemek, kulit gelap dan suka merapu.

Monday, September 15, 2008

Sokong Ahmad Ismail

Disebabkan niat jahat pihak tertentu setelah memenangi kemenangan di PRU12, dan PRK Permatang Pauh dan baru merasa sedikit kuasa, kini mereka begitu lantang hingga terdapat media tertentu berani memutarbelitkan kebenaran kenyataan seseorang dijadikan isu perkauman.

Tiada sesiapa menyoalkan kewarganegaraan mereka, hak mereka dan perlembagaan pun tidak menafikan mereka hak. Persoalannya, mengapa mereka malu dengan sejarah asal usul sebagai kaum pendatang?

Sejarah itu jelas mereka bukan penduduk asli di sini dan adalah asal usul pendatang. Mereka bukan berasal dari alam budaya sini, malah masih mengekalkan cara hidup, cocoon kelompok sesama, pendidikan dan bahasa dari alam budaya asing.

Hakikatnya, pendatang haram Indonesia lebih bersesuaian dengan alam budaya negara ini. Mereka lebih mudah assimilasi dengan budaya negara ini.Adakah ini pendirian malu atau angkuh?

Aku hanya teringat kata-kata Lee Kuan Yew dalam Parlimen Malaysia pada tahun 1964 mempersoalkan Melayu sebagai kaum asal dan menyatakan orang asli sahaja yang kaum asal di Malaysia?

Mungkin sedap kalau ditanya siapa pula penduduk asal Singapura dan Pulau Pinang? Ornag Cina?

Bunyinya rasis tetapi kebenaran tidak boleh dilakarkan sebagai rasis. Memutarbelit untuk melabel seseorang sebagai rasis untuk rasis.

Nyatakan kebenaran kerana dalam kebenaran itu hakikat dan penyelesaian kepada permasaalahan. Aku menyokong pendirian yang telah ditunjukkan oleh Dato Ahmad Ismail, ketua Bahagian Bukit Bendera Pulau Pinang.

Mengapa perlu Presiden UMNO memaksa meminta maaf sesuatu yang tidak benar? Mengapa Timbalan Presiden bersikap pengecut dan apologis? Syabas Dato, kerana berani mempertahankan maruah Melayu dan UMNO.

THE PORTUGUESE CONQUEST

At the time of the Portuguese arrival in the Asian seas, Malacca, thanks to its strategic position on the strait bearing the same name, was a remarkable trading center for the trade and shunting of spices. At that time, Malacca was ruled by a Muslim Sultanate.

The town extended its influence over a vast territory, which included the whole Malaya Peninsula.

Its port was frequented by a multitude of ships and merchants from all the Asian nations of the time: Arabia, Persia, China, India, Japan, Indonesia, Ceylon, and Bengal. In it were gathered and sold all the Asian spices: pepper, cloves, ginger, cinnamon, nutmeg, etc.

After their arrival in India, the Portuguese soon became aware of the importance of the city. An expedition sailed to Malacca in 1509 but failed, and many of the Portuguese were captured and imprisoned by the Sultan.

In 1511, the ViceRoy of India, Afonso de Albuquerque, decided to organize an expedition destined to conquer Malacca. At the head of 1.100 - 1.200 men and 14 ships, Afonso de Albuquerque arrived in view of Malacca in June of 1511 and immediately demanded the rescue of the Portuguese that were taken prisoners in the 1509 expedition. The Sultan tried to gain time to strengthen the town defenses. He was well aware of the small number of Portuguese troops and was confident on his powerful army of 20.000 men and 2.000 guns.

Albuquerque wasted no time. At down of 25 July 1511 the Portuguese attacked the town concentrating the assault on the bridge on the river dividing the town. After a fierce battle the bridge was conquered by the Portuguese, but at nightfall they were forced to retreat.

After some days of preparations, on 10 August 1511, the Portuguese renewed the attack. Albuquerque had the assistance of some Chinese junks that were anchored in the port. The use of a junk offered by the Chinese merchants was decisive, as this junk was used as a bridgehead. This time the attack was successful and the Portuguese finally succeeded in establishing a bridgehead in the town.

There were then several days of siege in which the Portuguese bombarded the city. On 24 August 1511 the Portuguese again attacked only to discover that the Sultan had escaped. With Malacca was now in Portuguese hands, they sacked the town, but following Albuquerque’s orders, they respected the property of those who sided with them.

B. W. Diffie and G. D. Winius in the book "Foundations of the Portuguese Empire 1415-1580" write: "the capture of Asia's greatest trading city by a mere 900 Portuguese and 200 Indians must rank as an event in the history of European expansion no less stunning than the better known conquest of Tenochtitlan by Hernando Cort├ęs".

Baca seterusnya di laman web Colonial Voyage.

Melayu bukan RACIST!

KALAU ada orang di Malaysia yang menuduh orang Melayu sebagai bangsa rasis, saya kira ini tuduhan melulu dan sama sekali tidak benar.

Kalau ada dua tiga orang politik Melayu, baik dari UMNO mahu pun mana-mana pihak yang lain dicabar oleh orang bukan Melayu kerana membuat kenyataan yang dianggap bersifat 'rasis', maka orang itulah yang salah, bukan bangsa Melayu.

Mereka tidak mewakili watak Melayu yang benar.Saya bersetuju dan menyokong pandangan Ketua UMNO Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah bahawa orang Melayu tidak pernah rasis ketika beliau berucap merasmikan Forum Sambutan Merdeka - Pelaksanaan Undang- Undang Fasal 152 dan 153 anjuran Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK) di Kota Bharu, Kelantan, Sabtu lalu.

Sifat 'rasis' atau 'rasisme' tidak sama dengan perasaan perkauman. Setiap bangsa mempunyai perasaan 'bangga bangsa' atau 'megah bangsa'. Perasaan ini wujud kerana adanya kesedaran bahawa anggota bangsa itu mempunyai ciri-ciri budaya dan sejarah yang sama, misalnya bahasa yang sama, asal usul sejarah dan budaya nenek moyang yang sama, dan mungkin juga agama yang sama.Mereka akan berasa marah sekiranya orang luar ('orang asing') menghina bangsa mereka dan mereka akan bertindak balas jikalau bangsa asing menyerang mereka atau cuba menghina atau memusnahkan bahasa, agama dan budaya yang telah dimiliki bersama sejak turun-temurun, sejak nenek moyang mereka.

Tetapi sifat rasis bukan begitu. Sifat rasis atau rasisme wujud dalam minda dan sanubari sesuatu bangsa kerana mempercayai bahawa mereka adalah bangsa yang terpilih, bangsa yang 'murni', yang tidak sama dengan bangsa lain.

Kaum Yahudi, misalnya, terkenal sebagai kaum rasis. Mereka percaya bahawa mereka adalah 'kaum terpilih', yakni dipilih oleh Tuhan sebagai bangsa yang melebihi semua bangsa atau kaum lain. Mereka sering membenci kaum bukan Yahudi. Agama mereka adalah agama 'eksklusif'; orang lain sering tidak diterima menganut agama mereka.Mereka tidak pernah atau jarang-jarang rela menyerapkan atau menyesuaikan diri dengan komuniti kaum lain yang lebih besar. Mereka hidup dalam komuniti yang terpisah daripada masyarakat lebih besar. Kerana inilah, di mana pun mereka berada, mereka sering dicurigai oleh kaum lain.

Di Eropah, kaum Yahudilah yang sering dimusuhi atau dibenci oleh orang Eropah. Contoh yang paling ketara ialah, tindakan Nazi Hitler melancarkan tindakan pemusnahan etnik terhadap kaum Yahudi.Di Rusia juga pernah berlaku tindakan pogrom, istilah bahasa Rusia yang bermakna 'pemusnahan' atau 'rusuhan', khususnya yang dilakukan terhadap kaum minoriti. Mangsa yang selalu menjadi sasaran tindakan ini ialah kaum Yahudi, terutama di akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20.

Di Poland juga pogrom antikaum Yahudi ini pernah berlaku. Pogrom paling terkenal ialah pogrom yang dilancarkan oleh Hitler terhadap kaum Yahudi, seperti yang tersebut tadi.Di dunia Barat, yang sering dianggap sebagai 'dunia yang maju', perasaan rasisme, iaitu perasaan membenci kaum lain, sentiasa wujud sampai ke hari ini.

Di sana ada kumpulan rasis seperti kumpulan 'Swastika' di Jerman yang berikrar dengan sumpah 'Hai Hitler' apabila anggotanya hendak menyerang kaum asing, pendatang haram, orang Islam, orang Yahudi dan sebagainya.Di Britain ada kumpulan rasis seperti 'Skinheads' yang membenci kaum 'kulit hitam', kaum pendatang, terutama dari India dan Pakistan.

Di Amerika Syarikat (AS) ada kumpulan rasis seperti 'Klu Klux Klan' yang membenci kaum kulit hitam dan kaum pendatang dari Asia dan Afrika.Di Australia pernah ada 'dasar kulit putih' atau white policy yang anti-kaum Asia (Cina, Vietnam, India, Pakistan, Arab dan lain-lain lagi). Di AS perasaan anti kaum kulit hitam masih wujud dalam minda dan sanubari orang Amerika kulit putih hingga hari ini.

Tetapi sepanjang sejarah bangsa Melayu di Tanah Melayu atau di rantau Melayu ini, sejak dari zaman Melaka diserang oleh bangsa Portugis dan sejak mencurah-curahnya masuk pendatang dari Cina dan India dan juga dari kawasan lain di Asia, tidak pernah berlaku apa-apa serangan secara teratur, secara berkumpulan, terhadap kaum-kaum bukan Melayu itu. Tidak pernah wujud kumpulan rasis atau nasionalis ultra Melayu yang membenci kaum bukan Melayu.Tidak ada pogrom, tidak ada 'swastika', tidak ada 'skinheads' dan tidak ada 'klu klux klan' di Tanah Melayu.

Kalau pun pernah berlaku peristiwa 'pergaduhan kaum' antara orang Melayu dengan kaum lain, terus terang saya katakan (ini kebenaran, bukan ciptaan saya) bahawa yang memulakannya bukan orang Melayu tetapi ialah kaum pendatang atau kaum bukan Melayu.Contoh yang terkenal ialah peristiwa gerombolan Bintang Tiga yang mengganas terhadap orang Melayu dalam percubaan mereka untuk merampas kuasa Tanah Melayu setelah askar-askar Jepun kalah dan sebelum British sempat kembali ke Tanah Melayu untuk meneruskan pemerintahannya.

Apabila askar-askar Bintang Tiga itu bermaharajalela melakukan keganasannya terhadap orang Melayu, misalnya di Johor, barulah orang Melayu bertindak balas menentang keganasan itu. Maka berlakulah apa yang dikatakan 'pergaduhan kaum'.ToleransOrang Melayu dikatakan terkenal sebagai bangsa yang bersopan santun, bangsa yang sangat tolerans terhadap kaum lain, bangsa yang sangat suka bertolak ansur, sehingga diam tidak diam banyak hak mereka di negara ini jatuh ke tangan orang lain.

Hari ini politik perkaumanlah yang banyak merosakkan budaya dan kelakuan bangsa kita. Apabila orang Melayu bersuara untuk mempertahankan hak dan warisan mereka di negara ini mereka dianggap 'rasis' atau 'perkauman'.Segala dasar kebangsaan yang digubal selepas merdeka, misalnya Dasar Pelajaran Kebangsaan, Dasar Ekonomi Baru, dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan, semuanya sering dikritik sebagai dasar pro- Melayu dan antikaum lain. Padahal faedah semua dasar ini tidaklah dibolot oleh orang Melayu sahaja tetapi sebahagian besarnya pergi kepada orang bukan Melayu juga.

Hari ini kaum yang tidak habis-habis membahaskan tentang masalah mereka ialah orang Melayu. Mereka berkata, bahasa Melayu makin tidak penting lagi di negara ini, ekonomi orang Melayu makin tidak setara dengan kemajuan ekonomi kaum lain, kemiskinan di kalangan orang Melayu makin merebak.Kalau hanya satu kaum sahaja yang memonopoli ekonomi negara atau maju dalam bidang pendidikan, meminggirkan kaum lain, maka itu bererti pembangunan negara tidak adil kepada kaum yang terpinggir itu, tidak kira apakah kaumnya.

Maka kerajaan wajib memastikan bahawa jurang itu tidak berterusan sehingga akhirnya boleh menjadi punca berlakunya pergaduhan kaum atau menimbulkan pelbagai masalah dan krisis sosial yang rumit. Itulah tujuan dasar-dasar kebangsaan yang digubal selepas merdeka itu.Tujuannya bukan untuk menguntungkan mana-mana kaum dan merugikan mana-mana kaum lain. Inilah matlamat yang patut difahami oleh semua rakyat.

Semangat tolak ansur, toleransi, faham memahami antara kaum mesti diamalkan oleh semua kaum, tidak hanya satu-satu kaum sahaja.Kalau ada orang Melayu atau orang Cina atau India di Malaysia yang mengeluarkan kata-kata yang boleh menimbulkan kemarahan satu kaum kerana menghina kaum itu, jangan kita jadikan itu sebagai isu besar sehingga boleh merebak menjadi api yang boleh membakar perasaan lebih banyak rakyat yang selama ini sangat memahami dan toleran terhadap keadaan, masalah dan keperluan kaum masing-masing.

Kesimpulannya, di Malaysia, sejak merdeka, tidak ada dasar negara yang dengan mudah sahaja boleh kita tuduh sebagai dasar rasis. Nah, kalau masih ada orang atau pihak atau kaum tertentu yang tidak berhenti-henti menuduh, berdasarkan sentimen perkauman, bahawa dasar-dasar itu rasis, perkauman, pro-Melayu dan anti bukan Melayu, ini boleh menimbulkan sentimen perkauman yang lebih merebak lagi, daripada seorang atau dua orang sahaja yang mengeluarkan kata- kata yang dianggap oleh orang daripada kaum lain sebagai 'rasis'.

Orang Melayu dan orang bukan Melayu yang tidak rasis akhirnya akan terpengaruh dengan debat atau tuduhan itu lalu mereka akan terdorong untuk menyebelahi pihak yang dituduh dan pihak yang menuduh. Itulah, jangan jadikan isu yang kecil itu iaitu isu yang bersifat peribadi orang berkenaan, sebagai isu negara, isu seluruh rakyat. Carilah cara yang sebaik- baiknya untuk memadamkan api yang kecil itu supaya ia tidak merebak membakar seluruh perasaan rakyat.

Kejatuhan BN? PR?

sudah tiba masa yang ditunggu2 oleh seluruh rakyat Malaysia. tarikh 16hb september menjadi tarikh keramat ataupun tarikh yang ditulis atas batu nisan.

bagi pemimpin2 BN, tarikh ini umpama mimpi ngeri yang patut dijauhi, bagi pemimpin pakatan rakyat pula tarikh ini adalah tarikh yang ditunggu2 untuk membolehkan mereka merasa kehebatan duduk diputrajaya.

apapun tarikh ini pasti akan berlalu dan menyebabkan sama ada BN atau PR yang tersungkur. dari sudut PR, mereka sudah pasti melakukan sedaya upaya untuk membolehkan tarikh ini menjadi kenyataan, kalau tidak PR akan dipandang penipu oleh kebanyakan rakyat.

bagi BN yang memang memegang tampuk pemerintahan kuasa, tarikh ini perlu disekat dan jika tersilap rakyat pula akan melihat mereka tidak demokratik, tiada kebebasan suara dan autokratik.

bila tarikh ini menjelma, rakyat boleh menilai sejauh mana kebenarannya, sesungguhnya rakyat malaysia bukan bodoh, rakyat malaysia sudah muak dan pasti tidak mudah ditipu lagi. rakyat malaysia yang waras hendakkan semua kaum mampu bekerjasama dan pasti kita tidak mahu lagi melawati masa silam kita yang hitam.

bagaimana DSAI yang selalu mengutuk dan melaung-laungkan BN selalu rasuah tetapi dia pulak merasuah ahli2 BN untuk melompat parti? di sini kita mampu melihat bagaimana seorang pemimpin yang tidak ikhlas pasti akan tersungkur. bak kata pepatah melayu, 'sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga.'

Kebebasan Bersuara? Atau Suara Bebas?

aku pelik kenapa ramai lagi rakyat Malaysia beranggap di negara ini kebebasan suara tidak ada. yang menambah pelik aku ramai lagi golongan muda di malaysia merasakan kebebasan bersuara di Singapura lagi tinggi di malaysia..aku rasa diorang ini lah rakyat malaysia paling bodoh.

di malaysia, pembangkang kita mampu bersuara begitu hebat malah suara mereka didengari ke seluruh dunia..di singapura mana suara pembangkang??? kalo ada yang menyuarakan tidak puas hati kepada kerajaan pasti individu terbabit disaman sehingga bangkrup.

di malaysia pula kita ambil contoh ketua pembangkang sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI), dia mampu bertanding jawatan ahli parlimen walaupun mengugut akan merampas kuasa esok (16hb September 2008). wah!!! hebatnya sekatan bersuara di Malaysia!!

di negara lain, orang seperti DSAI ini pasti meringkuk dalam penjara seumur hidup, pasti telah disaman berjuta2 ringgit. contoh terbaik seperti Ha san syu kyi yang melaungkan demokrasi di myanmar walaupun mendapat sokongan majoriti rakyat.

sedarlah rakyat malaysia, laungan PR yang mengatakan SPR malaysia tidak telus hanya retorik semata2, bagaimana di semua pos pengundian seluruh malaysia, mereka menghantar pemerhati tapi masih mengatakan SPR tidak telus??? kalau betul lah, PR sepatutnya menarik diri dari pilihanraya malah pada PRU12 lalu mereka menang di 5 negeri dan mendapat parlimen yang begitu banyak.

fikirlah rakyat malaysia, benda yang salah tetap salah, benda yang betul tetap betul, kita tidak boleh menyalahkan benda yang betul dan membetulkan benda yang salah, yang salah tetap akan kalah, yang betul tetap akan menang. fikirlah...


p/s = di singapura azan pun tak boleh keluar masjid...huhuhu!!!

Saturday, September 13, 2008

Merdeka atau MauDuitKa?

aku minta maaf, aku dapat banyak respon untuk mengutarakan isu2 politik terkini di malaysia pulak, belum tiba masa lagi untuk aku mengutarakan isu ini kerana apa yang belum dikeluarkan media tidak boleh di hebahkan kepada awam.

isu2 ini begitu sensitif sehingga sudah pasti akan menyinggung perasaan sesetengah rakyat malaysia, jadi biarlah isu ini di keluarkan oleh pemimpin2 negara kita sendiri.

oleh kerana aku berpegang kepada prinsip etika kewartawanan, aku diberi tugas untuk membentuk persepsi rakyat berkenaan sesetengah isu jadi jalan terbaik adalah aku senyap saja.

bukan bererti aku takut tetapi aku tidak mahu sentimen kebencian semakin menebal dalam jiwa rakyat malaysia.

p/s= private and confidential

melayu pengganas?

aku yakin tajuk ini saja boleh membuatkan rakyat malaysia menjadi takut dan keliru kerana sebut saja pengganas, benda pertama yang akan muncul di kepala kita adalah bayangan 5 orang lelaki membawa al-qur'an, 3 laras AK-47 dan 2 parang panjang serta seorang tebusan yang menunggu masa disembelih.

memang di negara2 timur tengah, sentimen anti barat amat menebal dikalangan rakyat mereka, mereka amat mementingkan survival bangsa masing2, apatah lagi bila mana afghanistan dan iraq telah diceroboh US dan konco2nya membuatkan lagi sentimen kebencian kepada barat membuak-buak di hati setiap warga arab.

maka segelintir umat islam yang terlalu fanatik serta taksub dengan perjuangan mereka telah menunjukkan tindakan mereka menggunakan medium ini untuk menggetarkan seluruh umat manusia didunia ini.

oleh kerana segelintir kecil umat islam yang menjadi pengganas, seluruh umat islam telah dilabelkan serupa dan menambah kebencian bukan islam kepada islam. media2 barat begitu licik, dan dengan perancangan yang sempurna telah melancarkan perang virtual kepada umat islam iaitu perang minda yang sudah tentunya didominasi oleh golongan barat.

di kawasan nusantara pula, kaum melayu juga tidak ketinggalan merasakan tempias simpati serta keinginan untuk membantu saudara sesama islam menentang pencerobohan barat. maka kita sendiri dengar banyak gerakan2 islam menjurus ke arah ini terutamanya yang paling terkenal adalah Jemaah Islamiyah ataupun di Malaysia digelar Kumpulan Militan Malaysia (KMM).

tetapi sentimen anti barat di nusantara tidak begitu hebat seperti di timur tengah kerana melayu di kawasan ini lebih bersikap terbuka serta mempunyai adat resam menyambut tetamu dengan baik. perkara ini diserlahkan lagi dengan kedatangan beribu2 pelancong barat ke kawasan nusantara. hampir kesemua yang datang merasakan mereka begitu selamat dan dilayan dengan baik oleh warga tempatan.

ini tidak termasuk melayu di selatan thai dan selatan pilipin yang ditindas dengan teruk dan ditidakkan hak untuk bersuara sehingga tiada suara mereka kedengaran di peringkat tertinggi negara. hanya sejak kebelakangan ini apabila kumpulan melayu ini meminta bantuan dari luar supaya menekan kerajaan mereka barulah kita dapat dengar suara mereka dibawa ke atas. ini telah menunjukkan perkembangan positif dan aku yakin pada suatu hari, hak2 mereka didengari juga.

di malaysia, kaum2 terutamanya kaum cina dan india tidak perlu bimbang dengan kemungkinan melayu menjadi pengganas. majoriti melayu malaysia sendiri tidak menyokong perjuangan pengganas ini yang semestinya tidak kemana. sebagai contoh, kumpulan al-maunah, pasukan keselamatan yang majoritinya melayu sendiri bersungguh2 memusnahkan mereka kerana kita sendiri tidak menyokong mereka.

sesungguhnya kaum bukan melayu usah bimbang kerana melayu di malaysia masih mempunyai kewarasan yang tinggi dan percayalah melayu di malaysia yakin dengan ketaatan kaum cina dan india kepada negara.

jadi tolonglah kepada cina dan india malaysia, jangan hakiskan kepercayaan kaum melayu kepada kamu semua, sesungguhnya kita sama2 rakyat malaysia.

Second Blackhawk Down!!

sesungguhnya saya begitu kesian dengan nasib 65 rakyat malaysia yang ditawan oleh lanun2 somalia. pada bulan ramadhan ini, simpati seluruh rakyat malaysia makin menebal kepada keluarga2 mereka yang terlibat. semoga mereka tempuhi dengan tabah.

65 orang ini merupakan jumlah yang besar, bagaimana kita hendak menyelamatkan mereka dengan peralatan2 kita yang terhad? saya bukan hendak mempersoalkan kebolehan ATM, saya begitu berbangga negara kita mempunyai angkatan tentera yang cukup disegani seluruh dunia.

tapi dari segi 'worst case scenario' tentera kita berhadapan dengan beratus2 militia somalia yang lengkap bersenjata malah mempunyai senjata2 berat. disini kita pasti akan menghadapi tentangan yang begitu hebat.

dalam operasi menyelamat, masa adalah musuh yang paling ketat, setiap gerakan hendaklah di kordinasi secara tepat untuk melengkapkan operasi ini nanti. disini kita hendaklah berhati2 kerana silap sedikit sahaja sudah pasti ramai nyawa tebusan akan melayang.

menyorot kembali siapakah militia2 somalia ini, kita semua sedia maklum negara ini merupakan 'no man's land' yang mana kerajaan pusat somalia hanya beroperasi dalam bandar moghadishu sahaja. pejuang2 somalia ini juga sudah menyaksikan perang sejak kecil lagi. malah sudah pasti ada dikalangan mereka adalah saki baki militia farah aidid dahulu.

dalam senario operasi menyelamat, kita hendaklah mempunyai 'real time strategy' untuk benar2 memastikan kedudukan unit2 dan elemen perang kita. belum lagi dicampur sekiranya lanun2 ini menempatkan tebusan kita berterabur di suluruh bandar Eyl tersebut. dimana kita hendak cari? radar kita mampu ke tidak untuk melaksanakan misi ini? elemen perisikan kita mampu ke tidak untuk menembusi benteng pertahanan pak2 itam ini.

sebagai penyelesaian, sekiranya rundingan ini gagal, kita harus juga meminta bantuan negara2 lain terutamanya NATO dan Liga Arab untuk menjayakan misi yang amat merbahaya ini.

seperti kata panglima angkatan tentera tan sri abdul aziz zainal semasa sidang media di wisma pertahanan sempena ulang tahun ke-75 ATM, "kita tidak akan melancarkan sebarang misi sekiranya kita tidak yakin," dengan itu saya percaya, seluruh rakyat malaysia menaruh harapan tinggi kepada ATM untuk membuktikan mereka berjaya menjalankan misi ini dan menunjukkan ATM adalah sebuah pasukan keselamatan yang patut disegani di seluruh dunia.

Selamat hari jadi ke-75 kepada seluruh warga ATM!!! Jasamu tetap dikenang!

Friday, September 12, 2008

Cina mempersoalkan NEP? Dari mana wujudnya NEP?

seperti tajuk diatas, NEP ataupun DEB (New Economic Policy-Dasar Ekonomi Baru) muncul selepas peristiwa 13hb mei. seperti banyak ditulis dalam buku2 mengenai peristiwa ini, kita semua mengetahui kaum mana yang memulakan peristiwa ini selepas kemenangan besar parti kaum ini dalam pilihanraya umum sebelomnya.

mereka membuat perarakan besar-besaran di KL sambil memprovok orang-orang melayu pergi mati dan balik masuk hutan, maka dengan keadaan yang semakin tegang pergaduhan kaum mula tercetus.

dalam peristiwa ini terdapat banyak cerita-cerita yang tidak diketahui kita semua, sebagai contoh bagaimana keluarga melayu sanggup menyembunyikan keluarga kaum cina dirumah mereka dan juga kelurga cina menyembunyikan keluarga melayu dirumah mereka.

terbukti disini kaum2 bertelagah ini masih mempunyai kewarasan untuk tidak terlibat dalam isu ini.

selepas kejadian ini, kerajaan mewujudkan NEP untuk melaraskan ekonomi sama rata diantara semua kaum, seperti yang kita tengok sekarang, kaum cina juga mendapat banyak manfaat dari dasar ini. banyak premis2 cina wujud seluruh negara sedangkan melayu masih berniaga di tepi2 jalan. tapi kaum cina ini masih mempersoalkan kewujudan NEP.

sebagai contoh kaum cina yang selalu mengatakan kaum melayu racist, tetapi mereka sendiri meletakkan papan tanda VACANCY CHINESE ONLY di kedai2 mereka sehinggakan kedai runcit pun diletakkan papan tanda ini.

dari segi kedai2 cina di kampung2 seluruh negara, orang2 melayu tidak bersikap racist dengan membeli barang2 dikedai2 mereka sedangkan kedai melayu ada juga di situ. kita dapat tengok contoh ini di bnyk kampung seluruh malaysia tetapi mereka masih memanggil melayu malaysia ini racist.

benarlah pepatah melayu mengatakan, 'tetamu datang kekenyangan, anak dirumah mati kelaparan.'

sedarlah seluruh rakyat malaysia, kita kena hidup bersama berdasarkan perlembagaan negara yang telah dipersetujui bersama. roboh tiang perpaduan negara ini maka robohlah keharmonian kita selama ini.

kita hendaklah berpegang pada prinsip negara Malaysia adalah tanah tumpah kita semua, tidak perlu dipersoalkan bagi kaum cina yang hanya akan taat pada negara ini setelah Tanah Melayu ditukar kepada Tanah Cina.

sedarlah kita semua adalah rakyat Malaysia yang dicintai ini!!

13th Mei 1969

Ini perkembangan baru dalam senario penulisan bukan fiksyen Malaysia. Ujud sekarang usaha dikalangan blogger Melayu untuk memberikan pandangan mengenai peristiwa berdarah rusuhan dan pergaduhan antara kaum 13 Mei 1969, dari sudut dan kacamata orang orang Melayu, penduduk majoriti Negara ini.

Sesungguhnya, peristiwa hitam ini perlu dilupakan dan rakyat majmuk berbilang bangsa dan fahaman agama Malaysia perlu bergerak lebih dekat kepada perpaduan antara kaum dan integrasi nasional. Tiada ada positifnya ‘melawati semula’ (revisit) medan yang hanya membakar luka luka yang lama and begitu panjang masa diambil untuk dirawat dan pulihkan semula.

Rakyat Malaysia generasi muda sepatutnya perlu belajar dan memahami apa yang diusahakan selepas peristiwa ini, seperti apa yang Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) berjaya pelupuri dan kerjasama dan kesefahaman antara parti parti politik yang timbul dari perundingan pasca peristiwa ini lebih penting lagi untuk diutara dan pertontonkan. Pendekata, ambil yang jernih dan buang yang keruh.

Namun begitu, terdapat usaha usaha dari pihak tertentu, terutama mereka yang cenderung kepada politik chauvisnistik Cina DAP yang sengaja mengimbau kembali peristiwa ini dengan tafsiran sempit mereka, untuk sebenarnya mengerohkan keadaan dan bukan sebaliknya.

Sebagai contoh, buku “13 May” tulisan Dr. Kua Kia Soong ini adalah usaha tegar mereka yang berfahaman ala DAP kearah itu. Apa yang positif terhasil dari penulisan belum jelas lagi kelihatan.

Yang jelas ialah reaksi penulis penulis siber Melayu dalam alam bloggosphere. Laman blog 13 Mei: Dari Kacamata Melayu, www.pesanan-pesanan.blogspot.com, merupakan tindakan reaktif kepada usaha Dr. Kua menerbitkan buku dan mengiatkan perbincangan sudut sempit ini. Satu perkara yang menarik disini, laman blog 13 Mei ini terdiri dari bloggers Melayu yang membelakangkan fahaman politik kepartian mereka untuk bersatu mempertahankan suara Melayu dalam isu ini.

Mungkin ada pihak seharusnya mengingatkan Dr. Kua Kia Soong, mantan Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya (1990-1995) dan chauvinis Cina sealiran kecenderungan dengan beliau akan bahaya dan kesan bermain dengan mancis dalam rumah kayu penuh berisi bunga api dan bahan-bakar kerosene.Mungkinkah laman blog ini cuba mengajar mereka yang sengaja mencari penyakit?