Thursday, December 24, 2009

Sekiranya PR memerintah dan DAP dapat kuasa

Salam Tun,

I have always admired the way you stood up against Singapore and today I wish to add my views on the so-called Singapore's meritocracy policies.I was a Singaporean, born and bred for more than 35 years before deciding to seek a greener pasture in Malaysia. I’ve stayed here for more than 10 years and I am now proud to be called a Malaysian.

First and foremost let me declare that I do not harbor any vindictive feeling against the Singapore-PAP regime and I fully understand their endless bigotry policies against the minority community. I left for the same reason as many other professional Muslim/Malays - the government’s chauvinistic policies against the minority (Indian included). After all, PAP was formed by a group of elitist Chinese that paraded the theme of Malaysians-for-all slogan under the guise of meritocracy. Alas, my generation began to lament the fact that our forefathers had been too na├»ve to actually believe that pretences and false slogans can be translated into action by this elitist party. It may come as a surprise to many Malaysians but let me put the facts straight – Singapore is probably one of the most racist countries in the world and perhaps even more than Israel.

Since its independence in 1965, there has never been a single government policy that favors the Malay/Muslim community. Need proof? Let me begin by naming just a few of their ‘meritocracy’ policies – 1) demolition of mosques (from 93 mosques before separation and now 36); 2) admission quotas for minorities into national universities capped at 2% of student’s population (with an unofficial allocation of 2 students each in medicine and law while the rest are forced into the social sciences); 3) refusal to employ Malay/Muslims into the air force, navy and armed forces; 4) refusal to allow uniform Muslim civil servants to wear hijab; 5) refusal to allow Muslim school children to wear hijab in school; 6) demolition of Singapore’s last sultanate home; 7) refusal to allow muezzin call for prayers in mosques; 8) threat to close down three out of four existing madrasahs; 9) millions of tax payers money spent to promote Mandarin while none was allocated to promote the use of its national language Bahasa Kebangsaan (Malay language) as required under the constitution; 10) only two out of more than 300 pilots employed in the national carrier SIA are Malays; 11) only one out of 800 super-scale civil servants is a Malay; 12) there is never (and probably never will) be any permanent secretaries in any Ministries who are Malays - and this is just a tip of the iceberg. One needs to write a book to eloquently narrate the righteousness of Singapore’s so-called ‘meritocracy’ policies. Oh yes, and another ‘meritocracy’ policy which is the mother of all - the racial allocation of Malays into any single constituency that is capped to a maximum of 30%. Confused? Let me put it bluntly – the Malay population should not exceed more than 30% in any single constituency - so much for Malay political rights!

Now let’s compare with Malaysia. Do we hear the government capping entrants into local universities at 2%? Do we see the government preventing the Chinese or Indian community from moving into any constituency? Do we prevent Chinese or Indian individual from becoming a pilot at our national carrier? Has there been any policy to prohibit the Chinese and Indian community from joining the military? Do we prevent any community from praying or promoting their language or culture? Do we see the Malaysian’s authorities demolishing temples and Chinese shrines blatantly?

For those who herald Singapore as an example of meritocracy, my advice is to read your facts first and not concoct information based on half-truth, lies and untruth.


from my friend email....

Sunday, December 20, 2009

Bodohnya manusia bercakap..

Beberapa hari lepas, aku lepak ngan member2 aku, ada cina, india ngan budak sabah sarawak, truely Malaysian la...kitorang borak2 pasal macam2 perkara...tapi paling best kitorang berdebat tentang siapa penduduk asal Malaysia.

semua cakap pandangan masing-masing, ada cakap Melayu ni pendatang berasal dari selatan china la, Melayu ni muncul dari pertembungan bangsa cina n India la, Melayu ni datang dari Indon la...tapi kaum cina ngan india xleh cakap ape la...dorang memang sah-sah pendatang..hahahaah!! kawan2 cina ngan india aku gelak...

sejak dulu lagi, sejarah asal Melayu sering dipersoalkan..kenapa boleh terjadi begini? mari kita lihat beberapa teori yang boleh diambil dan teori dari orang bodoh...contohnya, beberapa pemimpin bercakap orang Melayu berasal dari Indon, hanya orang asli sahaja penduduk asal Malaysia...bodoh!! bullshit! tak reti fikir logik langsung...ade ke patut manusia berhijrah dari pulau ke tanah besar...mesti la asal dari tanah besar ke pulau....jadi teori ini ditolak.

jadi hanya tinggal beberapa teori sahaja, tetapi ingin aku imbas kembali teori penghijrahan barat yang mengatakan kewujudan awal manusia, bumi ini kosong dan manusia bergerak dari satu kawasan ke kawasan lain. sebagai contoh, manusia dari tanah melayu berasal dari selatan china, orang-orang eropah berasal dari asia tengah, jadi mengikut teori ini, penduduk asal manusia adalah dari Afrika!!! ya!! kita semua berasal dari Afrika!!!! jadi adakah Melayu sahaja digelar pendatang? sudah tentu tidak! jika sesetengah orang cakap melayu pendatang mengikut teori ini, maka semua bangsa lain juga adalah pendatang!!! kawan2 aku diam sekali lagi..

mari kita lihat dari segi kajian geologi, fossil manusia tertua pernah dijumpai di Malaysia adalah Perak Caveman yang berusia berpuluh-puluh ribu tahun..siapa orang ini? adakah orang asli atau proto Melayu?? menarik persoalan ini. mari kita tengok dulu siapa diri kita iaitu Melayu, dari segi wajah dan warna kulit, bangsa Melayu adalah yang paling versatile!!! kita ada wajah dari muka negro ke muka orang putih!! margin warna kulit kita juga amat besar..dari sehitam2 kaler ke seputih2 kaler!! fuh!! kenapa bleh jadi camni???

sah-sah bangsa Melayu memang dinamik...Melayu mempunyai sejarah panjang sehingga membolehkan margin warna kulit kita luas seperti sekarang. memang Melayu lambat untuk membina empayar di tanah melayu, kerajaan Melayu paling lama muncul kira2 seribu tahun dulu di Kedah Tua dan Langkasuka. ala..cerita raja bersiung tu..

ok.berbalik kepada kerajaan..sebelum melayu...ada lagi tak kerajaan lebih tua muncul di tanah melayu?? ermmmm.....tidak..jadi melayu pelopor kepada tanah ini. sama juga dengan india dan china...mereka yang pertama mencipta kerajaan..jadi diorangla pembuka dan menjadi orang asal, begitu juga Melayu...

kesimpulannya...kenyataan beberapa pemimpin yang bercakap mengatakan melayu juga pendatang adalah kenyataan dari orang bodoh dan orang melayu yang percaya lagi bodoh sebenarnya. sedarlah tanah melayu sebahagian dari NUSANTARA..atau Alam Melayu....jika betul sejarah membenarkan kewujudan negara Nusantara..bangsa2 lain tidak akan mempertikaikan asal orang Melayu.....

kawan2 cina dan india aku terus diam dan bersetuju Melayulah penduduk asal bumi bertuah ini....

Sunday, November 15, 2009

Ahli Politik Berjaya???


aku tertanya-tanya apa sebenarnya tahap pencapaian seseorang ahli politik sehingga boleh digelar berjaya? adakah hanya menjadi ketua cawangan/bahagian boleh dikira ahli politik berjaya?

aku tertarik dengan definisi ahli politik berjaya kerana aku terdengar dalam sebuah rancangan kanak-kanak di mana seorang dari mereka bercita-cita mahu menjadi ahli politik berjaya. aku mula terfikir apakah pencapaian seseorang ahli politik berjaya sehingga boleh digelar sedemikian?

fikir punya fikir, aku tidak dapat membuat keputusan yang solid apakah tahap politik berjaya, amat susah dianggarkan tahap kelompok ini, amat berbeza benar dengan arkitek berjaya, doktor berjaya mahupun jurutera berjaya.

agak kontroversi kesimpulan ringkasku ini, aku minta maaf kepada semua ahli politik berjaya di negara ini, kerana bagiku ahli politik berjaya di Malaysia adalah bila mereka berjaya menyedut RM1 bilion dari poket rakyat...itulah kejayaan mereka sebenarnya!

Wednesday, October 21, 2009

BN vs PR battle for the east.....

sebelum aku menulis dengan lebih mendalam, aku ingin meminta maaf kepada semua pihak yang mungkin terasa hati akibat dari artikel ini. ingin aku jelaskan bahawa artikel ini ditulis hanya untuk kebaikan bersama, tiasa agenda-agenda lain.

aku juga menyeru agar sebarang tindakan mahkamah, penangkapan dan tindakan balas tidak wajar kerana aku hanya menyampaikan luahan hati rakyat Malaysia yang mendukung perlembagaan dan amalan demokrasi di negara ini.

seperti yang kita maklum, negeri seperti Sabah dan Sarawak merupakan kubu kuat terakhir Barisan Nasional (BN) selain dari Johor di semenanjung. kesemua pemimpin-pemimpin mula sedar kepentingan negeri-negeri ini terutamanya Sarawak untuk ditawan sebelum melangkah kaki ke Putrajaya.

atas sebab inilah, Pakatan Rakyat (PR) mula menyusup ke Bumi Kenyalang untuk mendapatkan sokongan rakyat dan menerangkan kelemahan-kelemahan kerajaan seperti yang biasa mereka lakukan.

Ingin aku jelaskan bahawa punca PR dan BN mahukan negeri terbesar di Malaysia ini adalah kerana sumber alam negeri ini yang besar. sumber alam negeri inilah yang menjana pertumbuhan ekonomi negara sejak 46 tahun dulu.

selain itu, satu lagi faktor menarik yang menguatkan azam PR untuk menawan Sarawak adalah kerana ketiadaan 3 parti utama BN disana iaitu UMNO, MCA dan MIC. tidak usahlah aku terangkan kenapa 3 parti ini tiada di Sarawak kerana ia sudahpun dalam perjanjian kemasukan Sarawak ke dalam persekutuan malaysia. parti-parti komponen lain banyak di negeri ini.

seperti kenyataan seorang bekas pemimpin sarawak, Tun Jugah Anak Barieng:

'kami masuk ke dalam persekutuan Malaysia bukan kerana persekutuan malaysia, kami masuk kerana kami ingin membentuk persekutuan Malaysia itu sendiri'

mengikut ramalan, pilihan raya undangan negeri sarawak bakal diadakan dalam tahun hadapan, jadi sekarang sudah tiba masa untuk parti-parti politik menyusun jentera untuk bertempur di negeri Sarawak.

oleh sebab itulah PR mahukan tsunami politik mula bergerak ke sana, walaupun mereka sedar kejayaan adalah jauh kerana faktor ideologi, komposisi kaum dan geografi Sarawak yang mencabar sekali. tapi aku yakin ini tidak menjadi penghalang kepada BN dan PR dari terus melebarkan pengaruh mereka di sana.

Oleh sebab kedua-dua pihak mahukan sokongan dari rakyat, secara tidak langsung ia akan membuka mata orang sarawak tentang 'obses parti' di mana mereka akan melihat buat pertama kalinya perang poster, kempen secara intensif, berdiri memilih parti masing-masing dan ceramah-ceramah politik malah orang-orang sarawak berpeluang memilih parti lain selain BN, maklumla sebelum ini kebanyakkan kawasan menang tanpa bertanding.

dari segi isu yang akan dibawa turut memainkan peranan amat penting untuk mendapatkan sokongan rakyat sarawak. ingin aku tegaskan bahawa dari segi komposisi kaum, sarawak terbahagi kepada 3 kumpulan utama iaitu Dayak (Iban, bidayuh, penan, kenyah, kelabit etc), Melayu dan Cina.

dari segi kesedaran politik, adalah mustahil untuk memujuk orang-orang CIna dan Dayak untuk memangkah calon Pas, jadi parti yang akan membawa cabaran PR adalah DAP dan PKR yang memang sudah mempunyai penyokong di sana. Bagi BN pula tiada masalah kerana tugas ini dibawa oleh parti-parti komponen BN (PBB, SUPP, PRS dan SPDP).

antara isu yang dijangka dibawa oleh PR adalah isu tanah rizab, penyelewengan wang dan ketidakadilan kerajaan pusat terhadap rakyat Sarawak selain kejayaan mereka mentadbir negeri-negeri di semenanjung. manakala bagi BN, mereka dijangka membawa isu pembangunan yang memang sudah lama ditagih oleh orang sarawak selain isu menghentam karektor Datuk Seri Anwar Ibrahim.

mengikut perkiraan ini, BN mendapat kelebihan kerana rakyat sarawak memang dahagakan pembangunan terutamanya dikawasan luar bandar. janji-janji yang akan ditaburkan nanti sudah tentu amat meliurkan.

kenapa aku berkata BN tetap mendapat kelebihan walaupun PR membocorkan banyak penyalahgunaan kuasa? ingin aku tegaskan lagi bahawa rakyat sarawak bersifat amat pasif berkenaan politik. orang sarawak tidak akan ambil peduli tentang perkara yang terjadi di negeri lain kerana mereka sendiri tidak pernah menjejakkan kaki di semenanjung. ini adalah sifat semulajadi orang sarawak sejak zaman pemerintahan James Brooke dulu.

Kedua, isu yang di bawa PR, terutamanya isu tanah rizab memang akan mendapat sambutan dari orang melayu dan Dayak, tetapi mereka jangan lupa, sokongan Cina sebanyak 30% rakyat sarawak pasti hilang jika isu ini dimainkan.

Dari segi undi muda pula, rata-rata mereka sudah mula menyokong PR terutamanya PKR kerana orang muda Sarawak tertarik dengan personaliti Anwar yang terasa dekat dengan darah muda, tetapi sayangnya, majoriti pengundi muda di Sarawak masih belum mendaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). sudah tentu ia satu kerugian untuk PR. Jika tidak percaya sila kaji.

Oleh itu, satu-satunya jalan terbaik bagi PR untuk memenangi ataupun sekurang-kurangnya menidakkan 2/3 DUN negeri Sarawak adalah dengan menimbulkan 'kesedaran' kepada rakyat Sarawak betapa 'baiknya' Godfather Sarawak selama ini, biar dedahkan semua, disamping melaksanakan projek2 pembangunan seperti yang BN sering lakukan ketika tempoh berkempen. biar keluarkan sedikit duit poket daripada tiada langsung.

Sedarlah bahawa peluru sudah diisi di Sarawak, hanya tinggal seseorang untuk menembak sahaja....sedarlah

>>>Anak Jati Sarawak

Monday, October 19, 2009

Jangan terpesong ok....



mane ntah aku dapat video ni..hahaha

Sunday, October 11, 2009

Tsunami tidak sampai ke Bagan Pinang

seperti yang kita maklum, calon BN, Tan Sri Isa Samad telah memenangi pilihan raya kecil Bagan pinang menewaskan calon Pas, Zulkefly Mohd Omar dengan majoriti amat besar sekali iaitu 5435 undi.

ingin saya imbas kembali kenapa BN boleh memenangi DUN Bagan Pinang dengan besar sekali, pertama, dari segi pengundi mereka tahu Isa pernah disabit bersalah terlibat dengan politik wang, malah UMNO menjatuhkan hukuman terhadap beliau digantung keahlian selama 6 tahun tetapi dikurangkan 3 tahun. tetapi pada masa sama orang di sini pun tahu Isa buat kerja selama ini, sebab itu modal kempen 'rasuah' Pakatan Rakyat tidak mendapat sambutan kerana penduduk tidak merasai tempias.

selain itu, modal kempen PR yang mengatakan Isa pun bukan orang tempatan turut tidak mendapat sambutan kerana orang disini tahu walaupun Isa dilahirkan di melaka tetapi beliau membesar, bersekolah dan mengenali penduduk tempatan disini.

melalui tinjauan aku sendiri, penduduk di Bagan Pinang boleh dikelaskan sebagai penduduk pertengahan, rata-rata mereka mempunyai pendapatan tetap tidak kira sebagai kakitangan awam, pekerja swasta dan berniaga.

pada pilihan raya umum 2008 lalu, majoriti rendah sebanyak 2333 undi adalah kerana mereka sudah muak dengan pemerintahan PM terdahulu yang membiarkan banyak perkara berlaku, tetapi alhamdullilah dengan PM yang baru dan tegas, pengundi sudah mempercayai konsep 1malaysia yang dibawa DS Najib.

Selain itu, Pas menghabiskan banyak masa mempertikaikan undi pos, jika mereka mempertikaikannya, mereka patut tarik diri awal-awal. lepas tarik diri barulah injuksi mahkamah dibuat. kalau mereka buat begini, pengundi mesti tertarik kerana Pas bersungguh-sungguh.

Dengan penarikan diri, Pas boleh mengambil sedikit masa dan jika ada rezeki pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang boleh di tangguhkan.

oleh itu Pas tidak boleh lagi mengundur, mereka juga tidak boleh mempertikaikan undi pos kerana pas telah mendapat banyak undi dari undi pos. walaupun undi pos dibatalkan, BN tetap menang di bagan pinang.

Sebelum mengatakan SPR menyeleweng undi pos, mari kita lihat pecahan anggota tentera yang mengundi di sini, mari kita lihat sama ada mereka kebanyakkannya berasal dari Sabah, Sarawak yang memang menjadi kubu kuat BN ataupun berasal dari Kelantan, Kedah yang menjadi kubu kuat Pas...amat menarik sekali.

selain itu, strategi PR yang membawa terlalu ramai penceramah luar dan isu-isu luar ke bagan pinang turut membuatkan pengundi tidak merasa 'kedekatan' kepada PR. pengundi sudah tentu mahu isu lokaliti yang dimainkan seperti pilihan raya kecil sebelum ini. dengan penceramah luar, maka yang mendengar ceramah2 mereka sudah tentu orang luar juga.

Isu yang paling lantang diperkatakan adalah BN menggunakan jentera kerajaan untuk mendekati pengundi, contohnya seperti DS Zahid hamidi mendekati anggota tentera, DS Ismail Sabri dan DS Shafie Afdal memberi sumbangan kepada penduduk, tetapi isu ini sudah lapuk. sesiapa pun yang menjadi kerajaan akan guna taktik ini. cuba bayangkan Menteri Kebajikan dipertikaikan jika memberi sumbangan kepada penduduk, pelik bukan?

Akhir sekali, faktor sebenar kemenangan BN di bagan pinang adalah kerana pengundi mengundi calon, bukannya parti. oleh kerana BN mengetahui penduduk disini menyokong kuat TS Isa, maka pilihan mereka adalah tepat walaupun Isa mempunyai rekod buruk.

Tsunami politik fasa kedua yang dilaung-laungkan PR tersungkur di pantai PD.....

Thursday, September 17, 2009

Antara Samy dan Taib....

Abdul Taib Mahmud
Samy Vellu

Seperti tajuk diatas...inginku tegaskan bahawa aku tidak mahu mencampuri urusan mana-mana parti selain hanya ingin meluahkan pendapat peribadi dan suasana politik semasa. aku berasa terpanggil untuk meluahkan perasaan rakyat akar umbi untuk membantu kedua-dua pemimpin besar negara tersebut.

Seperti yang kita tahu, Datuk Seri S Samy Vellu adalah presiden parti MIC, iaitu parti terbesar kaum India sejak 12 Oktober 1979 manakala Tan Sri Abdul Taib Mahmud sudah memimpin parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak sejak 16 Mac 1981.

Kedua-dua presiden parti tersebut boleh kita katakan 'last man standing' sejak era hujung 70'an kerana kesemua presiden parti komponen BN lain sudah silih berganti.

selepas pilihan raya umum ke-12 tahun lepas, BN telah menghadapi pelbagai cabaran kerana rakyat hari ini berbeza dengan rakyat tahun 70'an lalu. Tsunami politik yang melanda menyaksikan pembangkang memenangi 5 negeri iaitu Kelantan, Kedah, Penang, Perak dan tidak disangka Selangor turut jatuh ke tangan pembangkang.

Kenapa aku kata rakyat sekarang berbeza adalah kerana dunia tanpa sempadan dan tahap kecerdikan rakyat kita yang tinggi. kesemua rakyat sudah tentu mahukan pemimpin yang benar-benar boleh memimpin negara sekaligus menolak pemimpin yang mengamalkan rasuah dan penipuan.

kita bertuah kerana dikurniakan Perdana menteri yang hebat silih berganti tetapi memandangkan BN adalah gabungan pelbagai parti maka sedikit sebanyak masalah parti lain turut menggugat BN secara keseluruhan.

Benar kata Tun Mahathir, oleh kerana presiden MIC sudah tidak diterima oleh kaum india, maka Samy akan menjadi liabiliti kepada BN dan mengancam kemenangan BN pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Seperti yang kita duga, parti-parti pembangkang seperti Pas, PKR dan DAP langsung tidak mengkritik kepimpinan Samy kerana bagi mereka ia adalah advantage kepada kemenangan Pakatan Rakyat.

Malah PR mahu memecahkan lagi BN dengan mengeluarkan kenyataan mahu diwujudkan jawatan Timbalan Perdana Menteri kedua dari Sabah dan Sarawak. sudah tentu ada pemimpin dari Malaysia Timur sana sudah berangan.

oleh itu, untuk mengimbangi kekuatan PR yang semakin besar, kenyataan Tun Mahathir hendaklah dipertimbangkan oleh Samy kerana sudah tentu beliau adalah pemimpin yang berjiwa besar dan tidak mahu BN tewas kerana sokongan kaum india sudah lari. Sedarlah Samy bahawa zaman kepimpinan mu sudah berakhir.

Sekarang mari kita bergerak ke Taib Mahmud, seorang pemimpin yang amat digeruni di Sarawak malah ramai orang mengatakan beliau adalah Godfather Sarawak kerana kepimpinannya yang tidak pernah diusik dan dipersoalkan. benarkah begitu????

tidak seperti disemenanjung, rakyat Sabah Sarawak lebih bersifat pasif dan mengikut kata...umpama perayaan 16 September iaitu tarikh sebenar kelahiran seluruh negeri dalam Malaysia, rakyat SArawak dan sabah tidak pernah merungut jika tarikh ini dilupakan.

Malah dalam hati seluruh rakyat malaysia dari borneo merasakan terpinggir dari arus kemodenan negara dan tidak diberikan tempat dalam kepimpinan negara. hanya selepas rombakan kabinet lalu menyaksikan ramai Timbalan Menteri dilantik dari pemimpin Sabah dan SArawak.

Ingin aku beritahu disini juga, rakyat Sarawak bukannya rakyat yang obses kepada parti, disini PR mengambil langkah silap dengan mendedahkan pelbagai kesalahan kerajaan, dengan harapan menyokong merela. aku tegaskan rakyat sarawak tidak ambil peduli kerana bagi mereka tiada kesan. maka strategi sebegini silap.

Rakyat sarawak adalah rakyat yang paling berintergrasi dalam negara, jadi rakyat sarawak sebenarnya paling bersikap terbuka, maka cara terbaik untuk memenangi hati rakyat sabah dan sarawak adalah dengan perlaksanaan dahulu, bukannya janji dulu baru buat.

Oleh itu, Taib merasakan kepimpinannya selamat kerana rakyat Sarawak tidak ambil kisah jika berlaku tsunami politik walaupun rata-rata rakyat sarawak sebenarnya sudah menolak Taib. dengan sikap inilah pembangkang sukar untuk membolosi benteng BN disana sehingga SAbah dan SArawak adalah penyelamat sebenar kepada BN, jauh sekali SAmy.

Jika ada orang mengatakan rakyat sabah dan sarawak bodoh kerana masih menyokong BN, ingin aku tanya disini, bodohkah kami sekiranya kami mahu melihat dahulu perkembangan PR dinegeri-negeri yang diperintah? selepas itu barulah rakyat sabah dan sarawak pertimbangkan. bodohkan begitu?

maka Samy dan Taib ada persamaan dan ada perbezaannya walaupun rakyat sudah tidak lagi menyokong mereka...ada juga angin yang aku dengar kedua-dua mereka berebut untuk mendapatkan pangkat Tun...hahaha!!!

Selamat Hari Raya kepada seluruh rakyat malaysia!!!!!

Thursday, September 10, 2009

Adakah kita Maling??????

inilah gaya orang Indon yang berada di Jalan Diponegoro, Jakarta mencari, memeriksa, menahan serta 'menyapu bersih' sekiranya terjumpa rakyat Malaysia. Tindakan melampau dan ekstremis ini semestinya dikutuk oleh seluruh manusia yang berfikiran logik dan damai.

cuba fikir, mereka menuduh kita mencuri budaya mereka...what???? curi budaya??? pertama kali aku mendengar sebuah negara in rage sebab menuduh negara lain mencuri budaya mereka...hello..seluruh dunia pakai tuksedo orang british x marah pun....

d katakan mereka marah sebab kita pakai tarian penyet ke pendet, pencet..paintcheck...apa ke nama tarian tu dalam iklan tourism kita....hello lagi sekali...kita pakai tarian siam sebelum ni...Thailand x kecoh pun...apa da....

ok..ni lagi best....mengikut otak orang yang waras...beratus-ratus malah ribuan tahun dulu, orang-orang Nusantara (Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunei, Filipina) sering berpindah randah dan semestinya mereka membawa budaya masing2 bukan...xkan la dorang pindah je kena buat budaya baru..betol x???

dan mereka ini sudah tentu membawa sekali budaya masakan, pakaian. tarian, percakapan, gaya hidup ke mana-mana sahaja mereka berada...lagipun kita masih berada dalam kelompok rumpun kepulauan Melayu..jadi tiada masalah di situ.

cuba bayangkan...sekiranya negara India atau China menuduh orang2 India dan Cina kat negara kita ni curi budaya mereka??? lawak giler wei!!! hahahaha!!! sedangkan mereka satu bangsa...begitu juga antara Malaysia dan Indonesia...buduh!

tetapi bagi aku, negara Indonesia sekarang dah jadi negara sememeh...cuma satu cara sahaja orang2 Indon untuk meningkatkan moral rakyat mereka...iaitu bersatu menentang Malaysia kerana mencuri budaya (konon-kononnya la)....jika benar tercetus perang antara Malaysia-Indonesia...sepanjang sejarah, manusia akan tergelak mengenang perang tersebut..benar2 War of Culture....Hahahaha!!!!!

Owh! and one more thing...orang2 Indon sanggup bersidai kat jalan Diponegoro tu sebab orang2 Indon sana xde keje nak buat...semua muka boring je duk umah...member ajak jalan...ok semua....hahaha!!! lagipun dalam gambar kat atas tu dorang x pakai pun baju melayu..bersongkok... hhahaha!!! inilah budaya Indon sebenarnya!! hahaha!!

Sunday, August 2, 2009

1 Ogos dalam sejarah....

petak merah menandakan tembakan gas pemedih mata dilepaskan

1 Ogos 2009...merupakan satu lagi hari bersejarah negara apabila lebih 20000 orang menyertai perarakan Mansuhkan ISA (GMI) di beberapa lokasi sekitar pusat bandar menuju ke Istana Negara selepas beberapa siri demonstrasi besar-besaran sebelum ini seperti, Hindraf, Bersih dan PPSMI.

Bagi aku, tugasan kali ini sudah diramalkan amat mencabar sekali kerana berhadapan dengan ratusan FRU yang lengkap bersenjata dan bersedia menembak bom gas dan pancutan meriam air yang amat pedih sekali kearah sesiapa sahaja termasuklah ke arah petugas media.

Aku mula membuat liputan di Masjid Negara mengekori kumpulan besar sekitar 5000 orang yang diketuai oleh Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli. percubaan pertama polis untuk menggagalkan perarakan ini adalah dengan cuba menangkap dr Hatta tetapi gagal kerana dihalang oleh Unit Amal Pas yang berada di sekeliling hatta.

Aku terus mengekori di hadapan, sambil itu, aku mendapat banyak mesej mengatakan tangkapan dibuat di banyak lokasi. akhirnya kereta merah FRU yang besar aku lihat sudah bersedia di hujung bulatan Jalan Parlimen. Aku terus berlari dengan kira2 40 petugas media lain ke arah belakang FRU bimbang terkena tembakan gas.

Sementara itu, Kumpulan GMI dari arah jalan kuching seramai kira2 1000 orang cuba untuk bergabung dengan kumpulan Dr hatta yang berada hanya 100 meter dari FRU....ketika saat ini aku lihat ketua unit FRU ini agak 'takut' dan pucat kerana unit FRU tersebut berada ditengah2...terus diarahnya melepaskan tembakan tanpa memberi amaran tiga kali seperti dalam Standard Operation Prosedur (SOP) ke arah kumpulan dari Jalan Kuching.

Apalagi, kumpulan dari arah jalan Kuching tersebut bertempiaran lari, dan kumpulan besar Dr Hatta kelihatan terus berundur dan cuba untuk melencongkan laluan masuk ke Jalan Tun Perak untuk bergabung pula dengan kumpulan dari Masjid Jamek. hanya berjalan 10 meter ke dalam Jalan Tun Perak, FRU terus melepaskan tembakan bertubi2 ke arah mereka. Dua Kereta meriam air memecut laju dan menembak tanpa kira siapa, makcik, orang tua, kanak2 semua kena.

Aku bersama-sama media lain yang melihat tidak jauh dari situ terkejut apabila jelas FRU turut melepaskan tembakan ke arah petugas media yang mungkin disangkakan mereka kelompok GMI ataupun memang mereka trigger happy (dalam training tembak kosong, dapat tembak orang betul happyla semua FRU)...jadi, satu canister gas pemedih mata mendarat hanya semeter dari aku... terus kami lari bertempiaran..lintang pukang, aku basahkan tuala dan menutup hidung aku...ketika berlari aku sempat telan sesudu garam yang aku bekal.. kemudian kaki aku tersangkut akar pokok dan jatuh sekali dengan garam...(bangkainya FRU!) dihadapan aku, seorang wartawan cina turut terjatuh, aku tolong mengangkatnya dan kami sama-sama berlari.

tidak tahan dengan tembakan bertalu2 dari FRU, aku bergerak perlahan-lahan ke arah simpang Jalan Tuanku Abdul Rahman (TAR)...sebelum ini aku tidak pernah melihat tembakan gas skala besar seperti ini...kepulan gas berarak sekeliling kawasan. pelancong2 barat, arab, africa, jepun semua berlari menyelamatkan diri...umpama ada pengganas buat rampage...

Kemudian..pasukan polis seramai 100 orang masuk memulakan operasi 'pembersihan' di sepanjang Jalan TAR dan Jalan Raja Laut, mereka melalui setiap lorong ke lorong dan mengarahkan semua pejalan kaki agar beredar....aku mengekori dari belakang...pemimpin Pakatan Rakyat terus tidak kelihatan lagi..sudah pasti mereka juga lari lintang pukang menyelamatkan diri.

Aku dapat menyaksikan sendiri dengan mata aku suasana yang hanya aku dapat bayangkan ataupun menonton dalam filem barat sebelum ini, bagaimana sepanjang jalan, tiada kenderaan, tiada pejalan kaki dan semua kedai menghentikan perniagaan mereka. tembakan gas berterusan ditembak dan orang-orang awam turut terkena. 'jerebu' dari tembakan gas membuatkan jalan TAR umpama medan perang ataupun boleh digambarkan seumpama filem blackhawk down...dengan helikopter berlegar-legar dan kereta perisai polis berkeliaran, hanya satu watak yang tiada, mayat bergelimpangan.

Pusat bandar KL lumpuh sama sekali, kelihatan orang awam berlari menyelamatkan diri dari segenap arah...mereka berlari dalam kelompok besar sehingga disangka kumpulan GMI mengakibatkan mereka dikepung dan ditembak dengan gas pemedih mata bertubi2 sekali lagi...kelihatan juga beratus2 orang mengangkat tangan seolah2 menyerah diri kepada FRU supaya membenarkan mereka melepasi sekatan polis...suatu pandangan yang disifatkan mustahil berlaku di Malaysia sebelum ini...bagi AKu ia seolah-olah gambaran yang hanya ditunjukkan dalam berita mengenai kejadian yang berlaku di Palestin, Sudan dan Bosnia suatu ketika dahulu..amat menyedihkan!!!

selepas operasi pembersihan tersebut, aku mengambil peluang berehat sekejap di hadapan Kompleks Sogo dan menghantar beberapa story flash ke ofis...aku juga dapat maklumat mengatakan Datuk Seri Anwar (DSAI) berada di Ibu Pejabat Pas Jalan Raja Laut. di seberang jalan, terdapat seorang petugas Unit Amal Pas, pengsan terkena gas...aku sempat bertanya dan mendapat penjelasan petugas tersebut sebenarnya menghidapi asma. aku lihat badannya pucat dan mukanya tidak bermaya...mulutnya bergetar menahan kesakitan.

20 minit kemudian, selepas ambulan selesai mengangkut semua orang yang pengsan, FRU sekali lagi memulakan formasi tembakan...kali ini mereka bertindak lebih agresif...aku dan petugas media yang berada di belakang FRU diarahkan beredar....yang peliknya kemana lagi kami mahu beredar? sedangkan FRU melepaskan beratus-ratus das bom pemedih mata ke setiap arah jalan dan lorong-lorong termasuk ke dalam kawasan tempat letak kereta.

aku bertindak bersembunyi di antara bangunan di hadapan Sogo. disitu aku dengar polis terus melepaskan tembakan bertalu-talu selama 15 minit...orang2 awam yang melihat disekitar Sogo turut terkena..amoi2 yang pakai high heel, awek2 melayu bertudung yang jalan lenggang kangkung semua bersepah! aku rasa nak gelak pun ada...helikopter terus memberi maklumat arah tempat orang berkumpul..kelompok yang paling kesian adalah makcik tua, pakcik tua yang membawa cucu berjalan2 hujung minggu tetapi terpaksa berlari...Aku tidak tahu apa nasib mereka..golongan couple pun tidak terkecuali, ada yang aku lihat boyfriend lari dulu meninggalkan girlfriend, ada yang buat2 macho tahan kena gas tapi awek dorang menangis gila2 dan terakhir paling sedih golongan OKU kelihatan tidak mampu berbuat apa pun..hanya mampu menutup mata dan hidung menahan kepedihan bom pemedih mata dan meriam air tanpa boleh bergerak kemana-mana...

sehingga saat ini, aku dan seorang lagi wartawan seofis aku, Zailani...cuba untuk bergerak ke arah Ibu Pejabat Pas...tapi aku dapat panggilan FRU lebih menggila disitu...halangan demi halangan menggagalkan percubaan kami ke situ...tembakan meriam air dan bom gas bertubi2 disepanjang laluan telah membuatkan aku mengambil keputusan berundur..keselamatan diri lebih menjadi keutamaan...

kira2 jam 5.30 petang...pasukan media aku yang membuat liputan mengambil keputusan untuk balik ke ofis kerana bos sudah mesej untuk kami pulang awal...sepanjang laluan ke kereta...jelas kelihatan laluan masih disekat dan ribuan orang awam terkandas akibat perarakan ini....

Bagi aku..kesesakan laluan yang amat teramat teruk dan lencongan pelbagai jalan telah menyebabkan aku sampai ke ofis pada pukul 8.30 malam...aduh!!!!!

1 Ogos akan terus terpahat dalam memori aku....betapa indahnya kedamaian....









Monday, July 27, 2009

Aku bukan rasist...


Dimana-mana sahaja dalam dunia sepanjang sejarah manusia, kumpulan berhaluan kiri tetap dikira penentang kerajaan. tidak perlu dipertikaikan disitu.

komunis di Malaya kebanyakkannya disokong oleh orang cina peringkat bawahan kerana pada masa tersebut, cina kebanyakkannya tertekan dan semangat patriotik akibat serangan Jepun keatas tanah besar China. secara langsung mereka terus melancarkan perang selepas perang dunia ke-2 terhadap british kerana berpendapat ideologi komunis akan diterima orang Malaya.

Cuba kita tanya dengan orang-orang cina yang kaya, adakah mereka menyokong ideologi komunis? sudah tentu tidak kerana komunis mengamalkan dasar samarata. sudah tentu mereka yang kaya tidak akan berkongsi harta dengan yang miskin, betul bukan..

kepada orang melayu pula, majoriti mereka tidak menyokong komunis kerana ideologi ini tidak percayakan konsep ketuhanan.

memang puluhan ribu tentera komanwel tiba ditanah melayu untuk memerangi komunis...kerana ia dilakukan untuk menyelamatkan negara dari terjebak kedalam perang saudara yang sudah tentu tidak akan selesai hingga hari ini.

Tentera Putih dihantar untuk membantu tentera melayu agar tidak menggambarkan sangat peperangan antara Melayu Vs Cina.

Jujur saya ingin bertanya kepada pembaca, jika komunis cina berjaya merampas negara ini, apa yang akan terjadi kepada kaum melayu di Malaya?

memang sekarang minda kita terbuka dan kita menerima perkongsian kuasa kerana jasa orang-orang dahulu berjuang untuk sesuatu yang kompleks, tetapi apa yang difikirkan oleh orang cina dan melayu pada ketika itu? dapat point saya bukan...
jadi kesimpulannya, perjuangan komunis ditentang bukan kerana majoritinya cina...ia ditentang kerana perkara yang akan terjadi sekarang. kerana kebijaksanaan pemimpin kita dahulu, malaysia sekarang menjadi seperti sekarang...

Sunday, July 26, 2009

Pro and Anti.....


klik untuk besarkan.....dicurik dari mkini

Monday, July 20, 2009

Teoh Beng Hock..........


Ingin aku tegaskan disini bahawa apa yang aku tulis adalah luahan perasaan dan persepsi aku semata-mata...belum pasti semua yang aku tulis adalah perkara sebenar atau sebaliknya..ok!!

sebelum kita menuduh seseorang...lebih baik kita mengkaji dahulu kenapa teoh 'mati' dan kenapa beliau disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)...
Teoh, yang merupakan setiausaha politik kepada Ean Yong Hian Wah, juga merupakan seorang daripada saksi dalam siasatan SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan peruntukan negeri baru-baru ini.

Aku juga dapat maklumat bahawa penyalahgunaan peruntukan negeri ini melibatkan pembelian beribu-ribu bendera sempena hari kebangsaan dan sambutan tahun baru yang lepas.

bagi aku, sisatan kes ini adalah kes biasa dan bukannya high profile kes sehingga boleh menjatuhkan seseorang..lain lah jika kes ini menjurus kepada kes yang lebih besar..memang patut pun beliau dibunuh (andaian aku sahaja).

jika ada pihak yang menuduh SPRM yang membunuh teoh, bagi aku itu adalah andaian yang membabi buta...fikir logik..sprm tidak perlu membunuh SAKSI, lainlah jika disuruh oleh DALANG kes tersebut, dan kita pasti boleh agak siapa dalang disebaliknya bukan.

begitu juga jika ada pihak yang menuduh kematian teoh disebabkan oleh KERAJAAN, sekali lagi ia tuduhan tidak berasas. lainlah jika INDIVIDU dalam KERAJAAN, tidak bermaksud KERAJAAN itu sendiri yang membunuh teoh.

aku juga merasakan kematian Teoh bertujuan untuk mengaburi mata rakyat mengenai perkara yang sebenarnya berlaku dan digunakan oleh 'SESETENGAH PIHAK' untuk MENUDUH PIHAK LAIN. aku yakin ramai yang faham bukan....chow!
Owhh...and one other thing....jika kerajaan nak bunuh teoh...kerajaan dah boleh bunuh DSAI dari dulu dah.....hahahah!!!

Saturday, July 11, 2009

Kebenaran tentang Amanat Haji Hadi


PENGENALAN

Amanat Tuan Guru Hj Abd Hadi ialah suatu sedutan ceramah umum Hj Abd Hadi Awang di kampung Benggol Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981. Sedutan itu telah dicetak oleh PAS sendiri untuk edaran.

Daripada bukti kertas putih mengenai Memali bertarikh 26 Februari 1986, Amanat Hadi telah dicetak dalam empat versi. Pertama dalam tulisan jawi, dicetak oleh bahagian Penerangan PAS Kelantan untuk sebaran pilihanraya kecil Selising, Kelantan pada tahun 1983. Versi latar belakang hitam dengan tulisan rumi, dicetak oleh PAS Pusat dan dua versi lagi (rumi dan jawi) dicetak oleh Sekretariat Pemuda PAS Pusat. Versi latar belakang hitam dapat dilihat dalam rakaman video polis mengenai peristiwa Memali pada 19 November 1985. Jika bukan PAS yang mengedarkannya di Memali, siapakah lagi?

Lebih jelas lagi Amanat Hadi dikeluarkan dengan restu PAS ialah terdapat versi latar belakang hitam bertulisan rumi seperti di Memali itu masih digantung di dalam Masjid Taqwa Batu 6, milik Ketua Dewan Ulamak PAS Terengganu sejak dahulu hingga ke hari ini.

MENGAPAKAH TIMBUL SEMULA SELEPAS 20 TAHUN BERLALU?

Amanat Hadi ini sepatutnya tidak timbul lagi selepas Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang bermesyuarat di Pekan, Pahang (Februari 1986) memutuskan bahawa "Amanat Hadi Bercanggah Dengan Islam dan Prinsip Dakwah Islamiah". (Petikan Utusan Malaysia 20 Februari 1986)

Lebih jelas, sepatutnya sudah tidak berbangkit lagi selepas Hj Abd Hadi sendiri gagal menyahut cabaran pengerusi Jawatankuasa Fatwa untuk bermuzakarah sekiranya tidak bersetuju dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa ini. (Laporan Utusan Melayu 20 Februari 1986)
Sebaliknya apa yang berlaku ialah Hj Abd Hadi sendiri membuat penafian dalam akhbar tabloid EKSKLUSIF 21-27 Jun 1999. Beliau mendakwa tidak pernah mengatakan UMNO itu kafir dan dikatakan pula beliau menjelaskan batas-batas iman dan kufur yang termaktub dalam buku Mustika Hadis keluaran Jabatan Perdana Menteri. Seterusnya beliau mencabar untuk bermuzakarah. Cabaran pengerusi Jawatankuasa Fatwa kenapa tak disambut? Apabila Hj Abd Hadi menjadi Menteri Besar, lidah rasmi kerajaan PAS Terengganu Warta Darul Iman (WDI) yang pertama 01 Jun 2000 pula digunakan untuk menyiarkan kenyataan palsu yang mendakwa "Amanat Hadi dianggap selesai apabila Majlis Agama Islam Kebangsaan memutuskan tiada apa-apa kesalahan dari segi agama".

Reaksi daripada kenyataan ini membayangkan usaha Hj Abd Hadi Awang sendiri cuba menghalalkan Amanat Hadi yang telah pun diputuskan bercanggah dengan Islam pada tahun 1986 itu. Hal ini tentunya tambah mengelirukan umat Islam. Yang demikian pertikaian perlu ditimbulkan semula demi mengelak kekeliruan itu terus menghantui umat Islam. Sebab itu Biro Hal Ehwal Islam (BHEIS) UMNO Terengganu memutuskan menghantar surat kepada YAB Menteri Besar meminta bukti seperti dakwaan WDI 01 Jun 2000. Surat BHEIS itu disiarkan oleh Utusan Melayu 21 Julai 2000. Lebih ketara lagi apabila semua pimpinan tertinggi PAS tidak mahu menarik balik dan mempertahankan Amanat Hadi itu. Oleh sebab nampaknya ketara benar PAS mahu terus mempertahankan Amanat Hadi itu, UMNO mesti sedia berdepan.
ISI KANDUNGAN AMANAT HADI JELAS SELEWENG

Mengapakah Hj Abd Hadi tidak mengaku ucapan beliau ditujukan kepada UMNO sedangkan para SATU terang-terang menyebut "Kita menentang UMNO.../...BN bukan kerana nama UMNO.../...BN".

Bukti ditujukan kepada UMNO lebih jelas lagi apabila para DUA menyebut "Dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini". Puak ini itu puak mana lagi kalau bukan UMNO atau BN seperti yang disebut dalam para SATU di atas?

Bagaimanakah boleh timbul hukum "Mati Syahid" sedangkan orang UMNO yang ditentangnya itu tidak kafir? Syarat mati syahid ialah orang Islam melawan orang kafir harbi iaitu orang kafir yang memerangi agama Islam dan menghalau orang Islam. (Lihat maksud Al-Quran ayat 8-9 dari surah Al-Mumtahanah)

TRAGEDI AKIBAT AMANAT HADI

Selepas amanat itu diucapkan pada 7 April 1981, kira-kira setahun kemudian berlakulah suatu tragedi yang menyayatkan iaitu sebulan sembahyang Tarawih dua imam dan Jumaat bergilir dalam satu masjid di kampung Gong Pasir, Besut Terengganu pada bulan Julai-Ogos 1982. Selain daripada laporan Berita Harian 19 Julai 1982, saya sendiri hadir bersama jurukamera membuat liputan video tragedi tersebut.

Selepas itu berlakulah sembahyang Jumaat dua sekampung di 39 mukim berlarutan sehingga tahun 1999. Walaupun PAS sudah memerintah sekarang namun setiap sembahyang Jumaat pasti ada sahaja berbagai ketegangan.

Pada 29 Disember 1985 (40 hari selepas peristiwa berdarah Memali 19 November 1985) YAB Hj Abd Hadi memberi ceramah umum di Kampung Raja, Besut Terangganu. Saya masih menyimpan rakaman dalam bentuk video. Ketika itu Hj Abd Hadi mendakwa keputusan hukum oleh ulamak PAS Kedah "... Dan inilah yang telah dinyatakan oleh ulamak-ulamak PAS negeri Kedah kepada Majlis Fatwa negeri Kedah, bahawa 14 orang sahabat kita yang telah dibunuh itu adalah syahid (Disambut Allahu Akhbar) dan kita kebumikan mereka sebagai syuhada', sebagai orang yang mati syahid yang dikafankan... dan dikafankan dengan pakaiannya yang berdarah, dikebumikan dengan keadaan tidak disembahyangkan, darah mereka dalam keadaan hidup; inilah keyakinan kita bahawa mereka adalah syahid". Hukum PAS ini jelas bercanggah dengan fatwa Jawatankuasa Fatwa negeri Kedah Darul Aman yang jelas menyatakan tidak syahid maarikah (Utusan Melayu 3 Februari 1986).

Apa yang pelik ialah pengumuman yang dibuat oleh Hj Abd Hadi "Inilah keputusan Dewan Ulamak PAS Kedah" telah dinafikan oleh Hj Fadzil Noor dalam Utusan Melayu 7 Februari 1986. Siapakah sebenarnya yang betul?

Tragedi terakhir yang ada kaitan dengan Amanat Hadi ialah perjuangan "Mati Syahid Menentang Kerajaan" oleh kumpulan ajaran sesat al-Ma'unah di Bukit Jenalek, Sauk Perak pada 2-7 Julai 2000. (Lihat Berita Harian 24 Julai 2000)

Banyak lagi jenayah perpecahan di kalangan umat Islam yang tidak mampu hendak disenaraikan di sini seperti kubur asing, menikah dua kali, bercerai suami isteri, tak makan sembelihan orang UMNO, tidak sembahyang mayat orang UMNO dan lain-lain.

MEMPERMAINKAN HUKUM ALLAH DAN MENYELEWENGKAN FAKTA/REALITI

Hukum PAS ialah haram dan kafir untuk orang dan HARUS sahaja apabila menguntungkan PAS. Bukti yang jelas ialah mengenai memerintah negara secara kongsi kuasa. Amalan politik secara kongsi kuasa antara orang Islam dengan bukan Islam di Malaysia ini telah bermula sejak sebelum merdeka iaitu pada tahun 1955. Ia pula bersesuaian dengan contoh Nabi Muhammad s.a.w mengikat janji dalam pemerintahan Madinah tahun 622 Masehi yang lalu.

Namun PAS pernah mengkafirkan orang Islam UMNO yang berbuat demikian. Pada bulan Ogos 1963 Dewan Ulamak PAS Kelantan telah membuat keputusan "Orang Islam yang berkongsi dengan orang kafir memerintah negara menjadi kafir atau haram". (Lihat kertas putih kerajaan Malaysia 8 November 1984).

Apabila PAS terlibat sama maka hukumnya menjadi HARUS (1973 - Kerajaan campuran di Kelantan; 1974-1977 bersama dalam kerajaan BN seluruh negara).

Ayat-ayat Al-Quran juga sanggup diselewengkan maksudnya. Satu daripada bukti yang masih tersimpan dalam rakaman kaset ucapan Hj Abd Hadi di Bukit Kulim, Marang pada 24 September 1980. Beliau menyalahtafsirkan maksud ayat 251 surah al-Baqarah "Walaula daf'ullahin nasa ba'dhahum biba'dhil lafasadatil ardh" yang diberikan makna "Dan jikalau Allah tidak menjadikan manusia itu bergaduh, manusia itu berkelahi, manusia itu berperang di antara satu sama lain nescaya rosaklah muka bumi ini. Patutnya bila manusia itu bersatu molek, berpakat belaka, dak kelahi dak berbalah maka jadi molek muka bumi. Tapi Allah Taala kata dalam al-Quran kalu Allah Taala tak jadikan manusia ini bergaduh nescaya muka bumi akan rosak". Sedang sebenarnya ayat itu ialah ayat cerita Nabi Daud yang berjaya membunuh Jalut dan diberikan kuasa memerintah negeri yang dulunya diperintah oleh Jalut itu. Kesalahan pertama ayat penuh 251 surah al-Baqarah ini tidak dibaca semua dari awal hingga akhir, sebaliknya dibaca tengahnya sahaja. Yang kedua tafsirannya boleh difahami sebagai "Tuhan mahu kita bergaduh" telah bertukar maksud asal daripada ayat cerita menjadi ayat hukum waliazu billah.

Amanat Hadi menuduh UMNO/BN mengekalkan perlembagaan penjajah sedangkan sebenarnya perlembagaan negara tidak pernah dikekalkan oleh UMNO dan BN kerana ia sentiasa dipinda. Sehingga tahun 1995 sebanyak 39 pindaan telah dibuat. Kerajaan PAS Kelantan sahaja melalui Dewan Undangan Negerinya telah sebulat suara meluluskan usul mempertahankan perlembagaan tubuh negeri Kelantan (Berita Harian 12 April 1993). Kerajaan PAS Terengganu pun nampaknya tidak berusaha hendak meminda perlembagaan tubuh negeri. Warta Darul Iman ke-15 pada 8 Januari 2001 melaporkan pengakuan YB Hj Harun Taib bahawa pelaksanaan Islam di Terengganu sudah berjalan walaupun belum meminda perlembagaan. Kalau sebenarnya hukum haram/kafir kerana mempertahankan perlembagaan, mengapa urusan meminda perlembagaan negeri Terengganu ini tidak diutamakan? Sanggupkah PAS menjadi kafir kerana kecuaian itu?

Perlembagaan tubuh PAS sendiri juga berikrar mematuhi perlembagaan negara. Lihat fasal 6 ceraian 11 mencatatkan: "Segala tindakan PAS tidak terkeluar daripada batas-batas perlembagaan dan undang-undang negara". Mengapakah pimpinan PAS tidak menjelaskan kepada umum bahawa PAS juga tunduk kepada perlembagaan negara? Semua calon PAS dalam pilihanraya tidak membantah bayaran wang pertaruhan dan lain-lain syarat yang dikenakan dalam penamaan calon dalam setiap pilihanraya itu berlaku. Begitu juga segala faedah daripada hasil peruntukan perlembagaan negara ditelannya belaka. Mereka bak kata peribahasa "Cakap tak serupa tulis, tak serupa bikin" ataupun pakai hukum "Waharamun kalau makan seorang, wahalalun kalau bagi dua". Rela berpura-pura dengan hukum Allah.

Amanat Hadi juga mencipta hukum menjadi kafir mengatakan politik suku agama suku. Amalan dalam sistem pemerintahan dan juga perlembagaan Malaysia tidak pernah memisahkan agama dengan politik. Kedua-dua berjalan serentak dan seiring. Selepas merdeka kerajaan sendiri yang menjalankan usaha dalam segala bidang pembangunan negara dan agama. Perlembagaan negara dengan jelas menyebut raja-raja Melayu selain daripada menjadi ketua agama (Perkara 3); baginda juga menjadi ketua negara/negeri atau kepala utama negara (Perkara 32). Ini membuktikan bahawa agama dan politik di bawah seorang ketua yang sama.

Konsep pemisahan agama dengan politik juga telah diberikan dalam buku ISLAM & POLITIK kajian ilmiah Dewan Ulamak PAS Pusat keluaran September 1980. Bacalah muka 19 & 23 jelas membawa konsep pisah agama dari politik ialah ketua berlainan orang. Selain daripada itu perlembagaan negara perkara 11(4) mengadakan peruntukan melarang menyebar akidah agama lain di kalangan umat Islam. Perkara 12 (2) pula memperuntukkan bahawa wang negara boleh digunakan untuk kemajuan agama Islam tetapi tidak untuk agama lain.

Pembohongan terhadap realiti yang jelas mengelirukan ialah mengenai perjuangan menegak negara Islam. Mingguan Malaysia 13 Ogos 2000 menyiarkan temuramah YAB Hj Abd Hadi Awang. Beliau mendakwa kononnya PAS tidak akan bertolak ansur dalam perjuangan menegakkan negara Islam. Apa yang sudah berlaku pada realitinya ialah DAP menolak pembentukan negara Islam, tetapi YAB Datuk Nik Abd Aziz Nik Mat menerimanya dengan segala kesyukuran. (Lihat Utusan Malaysia 22 April 1999 dan Berita Harian 15 Mei 1999).
Lebih jelas lagi permainan politik PAS menipu ahli dan penyokong-penyokongnya sendiri ialah kempen hendak "Menegakkan Negara Islam" seperti yang dijaja pimpinan mereka sebenarnya tidak pernah ada dalam perlembagaan tubuh PAS semenjak dahulu lagi.

Mursyidul Am PAS, YAB Datuk Hj Nik Abd Aziz Nik Mat juga pernah memberikan hukum syahid melawan UMNO. Mengikut catatan dalam buku Parti Islam antara Realiti dan Fantasi oleh Omar Khalid edaran pertama terdapat jelas pada muka 26 berbunyi begini:
"Saya telah mendengar sendiri daripada mulut Ustaz Nik Ab Aziz semasa dia mengajar di Masjid Kampung Pulau Melaka dengan mengatakan JIKALAU MELAWAN UMNO TIBA-TIBA MENINGGAL DUNIA, MAKA KITA DIKIRA MATI SYAHID. Kaset ucapannya itu tidak diizinkan kepada saya untuk mengedar kepada orang ramai kerana kononnya sensitif dan fatwa itu hanya untuk orang dalam semata-mata".

Mahu tidak mahu Mursyidul Am PAS, YAB Datuk Hj Nik Abd Aziz Nik Mat terpaksa menerimanya kerana beliau terbukti turut membawa hukum SYAHID yang bersamaan dengan Amanat Hadi. Beliau juga mempermainkan hukum Allah.

PEMBOHONGAN YANG AMAT NYATA

Selain daripada mempermainkan hukum Allah dan menyelewengkan fakta/realiti, banyak bukti yang menunjukkan pembohongan yang amat nyata. Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Terengganu, En. Zakaria Dagang telah berjanji iaitu beliau akan mengemukakan bukti keputusan Majlis Agama Islam Kebangsaan bahawa Amanat Hadi tidak bercanggah dengan Islam (Laporan Utusan Malaysia 23 Julai 2000) Tetapi sehingga hari ini belum ada apa-apa reaksinya.

Suatu pembohongan yang tidak boleh dimaafkan ialah penafian sembahyang dua imam. Hj Abd Hadi dalam ceramah umumnya di Kuala Besut, Terengganu yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia 27 Januari 1983 menyebut beliau menafikan berlakunya sembahyang Tarawih dua imam dan Jumaat bergilir dalam sebuah masjid di Kampung Gong Pasir, Besut pada bulan Jun-Julai 1982. Hj Abd Hadi mengatakan: "Perkara ini adalah sengaja diada-adakan oleh kerajaan bertujuan untuk memburukkan kepercayaan orang ramai kepada parti PAS". Demi Allah saya dan jurukamera yang dikawal rapi oleh dua buah kereta Land Rover polis Kg. Raja akan tetap menjadi saksi di hadapan Allah s.w.t bahawa sembahyang dua imam Tarawih dan Jumaat bergilir dalam sebuah masjid di Gong Pasir itu BENAR-BENAR berlaku selama sebulan Ramadan 1982. Seluruh ahli jamaah masjid Gong Pasir kira-kira 80 orang lelaki dan perempuan sebenarnya mengerjakan sembahyang serentak berlawanan itu. Mengapakah Hj Abd Hadi sanggup menutup bangkai gajah yang sebesar itu dengan nyiru iklan buatan sendiri? Demikian seterusnya mengenai Bank Islam. Dulu Hj Abd Hadi kata tidak bererti kerana ia hanya kulit yang berlambangkan Islam tetapi sekarang telah memuji dan menggunakannya.

Lebih mudah lagi diterima oleh orang awam terhadap hujah YAB Hj Abd Hadi apabila beliau membuat alasan petikan atau rujukan kepada Mustika Hadis jilid pertama Jabatan Perdana Menteri, walaupun ternyata bohong. Setelah diteliti berulang kali pada bab Rosak Iman dan Islam, namun tidak ditemui dalam Mustika Hadis jilid pertama itu tentang rosak iman dan Islam kerana "Mempertahankan perlembagaan kafir" dan tidak ditemui juga hukum "Menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku" sebagaimana yang disebutkan oleh Hj Abd Hadi dalam Amanat Hadi itu. Jadi bagaimana Hj Abd Hadi boleh kata amanatnya selaras dengan apa yang tertulis dalam Mustika Hadis jilid pertama itu?

PENUTUP

Penyelewengan isi kandungan Amanat Hadi jelas mengelirukan pegangan umat Islam.
Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang memutuskan Amanat Hadi Bercanggah Dengan Islam pada tahun 1986 itu sudah tentu mempunyai alasan yang kukuh. Oleh itu setiap orang Islam perlu terima dan patuh kepada fatwa tersebut tanpa ragu-ragu lagi. Ahli Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terdiri daripada semua mufti dalam Malaysia.

Article contributed by: Dato' Shafei Daud

Wednesday, July 8, 2009

pertemuanku dengan makhluk Allah SWT

ketika kempen pilihanraya kecil Manek Urai berterusan ke dalam kawasan-kawasan kampung sekitar DUN ini, aku telah ditugaskan untuk mendengar ceramah Pakatan Rakyat di Kampung Manjor 7 Julai lalu. antara panel yang hadir adalah MP Shah Alam, Khalid Samad, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim serta pengerusi Kelab Penyokong Pas Perak, Suria Narayanan. sepatutnya ceramah tersebut bermula pada jam 9 tetapi disebabkan hujan ia ditangguhkan sehingga jam 10.30 malam.

Kampung Manjor ini terletak kira-kira 4km dari jalan besar dan terpaksa melalui jalan sempit dan ladang getah yang amat gelap sepanjang jalan disamping melalui satu kawasan perkuburan (aku baru tau lalu kubur masa lalu siang tadi).

dijadikan cerita, time aku pergi (aku sorang je), aku terlepas 1km dari kampung manjor dan terpaksa u-turn balik, mase u-turn tu, aku lalu sebuah jambatan kecik kayu yang amat berbahaya, silap sikit je kereta boleh terjunam, dah la licin, ujan lebat lak.

masa berenti sebelom lalu jambatan tu lah aku bukak high beam lalu aku terkejut bila tengok sebentuk badan manusia sedang bertenggek kat tiang jambatan tu. apa yang sempat aku tengok, 'dia' ni lelaki, pakai baju putih seluar itam singkat setengah betis, aku apa lagi, jantung masa tu jangan cakaplah, rase jantung aku jatuh kat riba aku, badan terus lemah rase nak pitam.

aku toleh belakang gelap, kiri kanan gelap, aku terus baca ayat al-quran macam2, minta keselamatan dari Allah, dalam 10 saat tu, aku tengok 'benda' tu masih kat situ tak bergerak pun, nak reverse dah tak boleh, aku terus tak fikir ape lagi la, aku pecut la ke depan mintak2 la benda ni betol manusia.

mase lalu sebelah benda tu, aku dapat rasekan kereta skuad aku bawak tak dapat bergerak, pokok kat depan tu rase same je jauhnya, aku kuatkan semangat aku jerit Allahuakbar!! alhamdulillah kereta skuad tu terus pecut kat depan.

mase aku tiba kat tempat ceramah, aku sempat borak ngan sorang brader kampung situ, aku tanye la pasal jambatan tu, aku terkejut bila die cakap, "kenape, ade jumpe apa-apa ke?" die cerita kat situ ade orang bunuh diri sebab kena tinggal ngan awek. brader tu crita die gantung diri kat jambatan tu. sekali lagi aku berisytifar.

aku bersyukur kerana aku datang ke sini dengan niat baik. die hanya tunjukkan dirinya kepada manusia supaya kita tidak lalai dan sentiasa beringat kepada Allah SWT. setakat ni, Manek Urailah tugasan ku paling mencabar..semoga Allah SWT mencucuri rahmat kepada semua makhluknya...amin

Inilah jambatan yang dimaksudkan penulis, tetapi sebenarnya bendera masih belum dipasang malam sebelum itu.

laluan sempit tempat aku buat u-turn

jalan ke kampung manjor

Saturday, July 4, 2009

48 jam sebelum permulaan perang Manek Urai

Ini merupakan pilihanraya kecil kali ketiga aku membuat liputan selepas Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan sekarang Manek Urai. setakat ini DUN N41 inilah medan paling mencabar bagi aku. nasib baiklah bukan Parlimen Kuala Krai, kalau tak masak!! Besar sangat kawasan ni beb!!!
Markas tido Sinar Harian

Bosan tunggu keretapi shuttle Tumpat-Manek Urai-Tumpat

Ape??

Aku sokong ni Menang!!!!

Tuesday, June 30, 2009

Manik Urai, Kuala Krai Kelantan

Gambar-gambar yang aku ambil dari handphone Sony aku kat sekitar Kelantan semasa membuat tinjauan persiapan ke Manek Urai

















Fuh!!!

Sunday, June 28, 2009

kerajaan perpaduan

Kepala Pakatan Rakyat
Aku paling hensem!!
Aku paling Hansap!
Aku paling hero!

PERPADUAN...siapa yang tidak mahu?? orang yang cintakan perpecahan je yang tak nak benda ni. tetapi terlalu banyak spekulasi berhubung cadangan ini..ada yang cakap elok..dan ada yang cakap tak elok (ni orang yang tak mahu perpaduan la ni).

bercakap mengenai kerajaan perpaduan, mari kita tengok dulu siapa yang mulakan cadangan ini. ramai yang cakap...(ni orang2 yang mudah tertipu dengan politik la ni), dorang cakap cadangan ni UMNO yang mulakan...kalo aku denga orang cakap mcmni memang aku tergelak..bodohnya orang ni.

kerajaan perpaduan mula2 dikeluarkan dari mulut Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hujung tahun lepas masa ceramah sebelom pilihan raya kecil Kuala Terengganu, tetapi isu ni panas balik lepas Muktamar Pas tahun ni. semua orang bercakap pasal perkara ni.

UMNO melalui kenyataan Presiden, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersikap amat terbuka, malah tidak meletakkan syarat apa2 pun pada Pas untuk berbincang.

memang ramai yang cakap UMNO terdesak dan makin musnah, tapi cuba kita sorot lebih mendalam, sejak pilihan raya kecil kuala terengganu dan bukit gantang yang lalu, sokongan melayu terhadap Pas makin mengecil, undi yang memastikan kemenangan Pas adalah undi dari kaum Cina. Pas sekarang terlalu jelas mengikut bontot Parti Keadilan Rakyat(PKR) dan DAP. sedarlah!!!!

UMNO sudah tentu mempunyai strategi sendiri, kalau orang boleh bercakap UMNO makin lemah, maka orang lain pun boleh bercakap UMNO makin kuat, Ustaz Hadi pada satu tahap terdetik memikirkan bahawa Pas makin melencong dalam haluan merapu Pakatan Rakyat, dan satu2nya cara untuk keluar adalah dengan bergabung dengan UMNO dan membuat kerajaan perpaduan.

Sekarang pun sudah jelas dalam Pas ada perpecahan yang ketara, satu kem menyokong dan satu kem lagi menolak. seperti kenyataan Ketua Bahagian Pas Kuala Krai, mereka TERPAKSA MENOLAK CADANGAN kerajaan perpaduan sebab pemimpin tertinggi menolaknya. Lim Kit Siang mesti ketawa sekarang dengan orang melayu dan Anwar pula gabra sebab nak jadi PM tapi penuh ngan masalah.

Pada pilihan raya Manek Urai ni nanti, jika UMNO menyusun strategi yang tepat dan membawa pendekatan kempen yang betol, mereka boleh buat kejutan besar, jika UMNO menang, sudah pasti Ustaz Hadi terus terduduk, Lim Kit Siang menangis dan Anwar pula pengsan (dah la kalah, kena penjara pula pas tu sebab kes Saiful Azlan Bukhari).

P/s ~ aku gi MU!!!!

Friday, June 26, 2009

Bersedialah Malaysia!!!!!


TEHRAN (Reuters) - A hardline Iranian cleric on Friday called for the execution of "rioters" in the latest sign of the authorities' determination to stamp out opposition to the June 12 presidential election.



>>>Kepada pemimpin Iran, jangan cuai sehingga masuk kedalam perangkap kuasa barat yang memang inginkan Iran ke kancah kegawatan politik.....


Bersiap sedialah Malaysia, jangan kita pun terikut dengan aliran yang tidak sihat seperti ini... jangan terikut-ikut dengan 'ajen' asing yang mahukan negara Islam kacau bilau, beringatlah!!!...Allahuakbar!!!.

Thursday, June 18, 2009

National Paintball League


Liga Paintball Kebangsaan Pusingan Ketiga, Kuantan 19-21 Jun 2009
Laporan kejohanan akan menyusul dari masa ke semasa

Story Aku!!!!

Inilah story yang sepatutnya menjadi muka depan sebuah surat khabar tanah air esok...tetapi disebabkan foktor-faktor tertentu, ia terpaksa ditarik balik pada saat-saat akhir...



BANTING – Kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menggelar Timbalan Presiden parti, Nasharuddin Mat Isa sebagai ‘sampah’ telah ditentang keras oleh ahli keluarga Nasharuddin malah mereka mendesak tokoh ulama Pas tersebut menarik balik kenyataan ‘sampah’ terbabit.

Adiknya, Kama Azman Mat Isa, 44, mencabar Nik Aziz agar menarik balik kenyataan tersebut kerana menyifatkannya sebagai amat keterlaluan dan ia juga melibatkan maruah keluarga.

“Oleh kerana Tok Guru melabelkan abang saya sebagai sampah, jadi secara tidak langsung saya sebagai adik beliau juga sampah, Ibu kami juga sampah malah arwah ayah saya juga sampah, maruah keluarga akan kami pertahankan.

“Malah ibu kami amat sedih, kecewa dan terguris hati dengan kenyataan yang tidak disangka keluar daripada mulut Tok Guru seperti itu serta saya minta agar Tok Guru minta maaf secara terbuka kepada keluarga saya.

“Jadi, Tok Guru sebagai seorang pemimpin agama tidak sepatutnya melabel sewenang-wenangnya individu lain sebagai sampah, kerana Tok Guru harus tahu sampah adalah sesuatu yang amat jijik dan hodoh sekali,” katanya ketika ditemui wartawan ***** semalam.

Selain itu, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan dan sebagai seorang pemimpin agama yang dihormati seharusnya tidak mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana banyak pihak boleh menyalahgunakan kenyataan terbabit.

“Saya ingin tanya kepada Tok Guru, dimana ciri-ciri kepimpinan beliau selama ini? Saya cabar Tok Guru untuk berterus terang kepada kami, kenyataan ini juga telah menyebabkan kekeliruan dan kejutan kepada banyak pihak.

“Sebagai seorang yang sering melaungkan muzakarah (perbincangan) dalam apa-apa jua isu, kenapa Tok Guru tiada muzakarah dalam isu ini,” katanya.

Kata Azman lagi, cadangan kerajaan perpaduan yang ditentang Tok Guru sebenarnya datang dari Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Nasharuddin hanya menjalankan tugas kerana ketiadaan Presiden yang berada di London sekarang.

“Saya pelik, kenapa tidak keluarkan kenyataan mahu buang Hadi, kerana Hadi yang wujudkan konsep kerajaan perpaduan ini, tetapi yang menjadi mangsa adalah abang saya.

“Tok Guru seharusnya pergi kepada siapa yang memulakan cadangan kerajaan perpaduan ini dan saya juga menyeru kepada Hadi agar menerangkan secara terperinci apakah kerajaan perpaduan tersebut,” katanya.

Ditanya kenyataan Nik Aziz berkemungkinan dipengaruhi oleh orang dalaman Pas, Azman beranggapan ia mungkin bermula kerana kemenangan Nasharuddin merebut jawatan Timbalan Presiden pada pemilihan parti pada Muktamar baru-baru ini.

“Ramai tidak berpuas-hati dengan kemenangan abang saya pada Muktamar Pas tempoh hari, jadi saya percaya sedikit sebanyak kemenangan tersebut mempengaruh kenyataan Tok Guru,” katanya.

Mengulas tindakan yang mungkin diambil oleh abang beliau ekoran kenyataan Nik Aziz mendesak agar meletakkan semua jawatan dan keluar daripada parti, Azman berkata Nasharuddin tidak mungkin keluar dari Pas dan menyertai parti lain.

“Abang saya tetap berdiri teguh dengan perjuangan beliau, abang juga amat sayang dengan Pas dan beliau tidak mungkin masuk UMNO seperti yang difikirkan sesetengah pihak.

“Tetapi sayangnya perjuangan mati-matian abang dibalas sedemikian oleh pemimpin tertinggi parti,” katanya.

Kelmarin, Nik Aziz Nik menggesa Timbalan Presidennya Nasharudin Mat Isa meletakkan semua jawatan dan meninggal parti Pas jika masih ingin menubuhkan sebuah kerajaan perpaduan dengan UMNO.
Setakat ini, kenyataan dari tokoh ulama tersebut merupakan yang paling keras pernah dikeluarkan selepas menuduh beberapa pemimpin atasan Pas yang bersetuju dengan idea tersebut sebagai ‘boneka UMNO’.


>>>END<<<

Wednesday, June 17, 2009

chin peng lagi!!!


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) sekali lagi mengeluarkan kenyataan yang tidak berasas dan tiada logik akal. bagaimana dia sebagai bekas Timbalan Perdana menteri boleh berkata Chin Peng patut diberi pengampunan dan di benarkan masuk Malaysia????

dia patut sedar bahawa chin peng adalah bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM) merangkap ketua cabang komunis di Malaya dan kemudian Malaysia kerana kemasukan sabah dan sarawak ke dalam persekutuan.

bagaimana dia boleh terfikir ingin memberi pengampunan kepada chin peng sedangkan chin peng lah bertanggungjawab membunuh ribuan anggota tentera dan orang awam yang tidak berdosa?

memang alasan DSAI adalah kerana perikemanusian, tetapi kita kena fikir semula adakah dosa chin peng sudah dimaafkan oleh ratusan ribu rakyat malaysia??? patutnya sifat kemanusiaan tersebut digunakan DSAI untuk membantu ratusan bekas tentera untuk menjalani hidup sebagai insan sempurna kerana mereka telah kehilangan kaki, tangan dan lumpuh sepanjang hayat kerana menyelamatkan bangsa dari Chin Peng!!!

DSAI patut juga sedar bahawa hukuman yang diberikan untuk tidak membenarkan chin peng masuk ke malaysia adalah hukuman yang amat sedikit berbanding dengan dosa yang dia telah buat.

Patutnya Angkatan Tentera malaysia (ATM) sudah lama dahulu menghantar pasukan khas dan membunuh Chin Peng, tetapi ia tidak dilaksanakan kerana sifat kemanusiaan, adakah ia tidak cukup wahai DSAI???

jika DSAI terfikir untuk memberi pengampunan kepada Chin Peng, baik dia keluarkan kenyataan pengampunan kepada Chin Peng dan semua banduan dalam penjara seluruh malaysia, itu lebih logik!!!

jadi kesimpulan yang amat mudah dibuat disini adalah DSAI sengaja mengeluarkan kenyataan tersebut untuk menarik sokongan kaum cina terhadap PKR.

tetapi sebelum itu, sedarlah kepada kaum cina bahawa kaum cinalah yang sebenarnya menjadi mangsa kepada PKM, sepatutnya merekalah yang pertama menolak kepulangan pengkhianat bangsa yang bernama Ong Boon Hwa@Chin Peng!!!!!

Wednesday, June 10, 2009

Kerajaan Perpaduan

Aku pelik kenapa MCA melalui jurucakapnya Lee Wei Kiat bercakap mengenai tujuan utama kerajaan perpaduan adalah untuk menubuhkan negara Islam.

ingin aku tegaskan disini, adakah Malaysia bukan negara islam sebelum ini?

dia turut membayangkan bahawa jika negara islam diwujudkan, orang bukan islam akan terpinggir...wtf?? selama ni orang bukan islam dipinggirkan ke? dia ingat orang melayu islam sekejam bangsa dia kat tanah besar cina ke? menghalau pelarian tibet dan sering mengancam taiwan. bayangkan jika ada golongan melayu seramai 7 juta orang berada di china selama 500 tahun, agak2 bagaimana nasib org melayu kat sana? entah2 nak beli sesudu tanah pun tak boleh.

lagi aku panas lee turut cakap MCA menentang sekeras-kerasnya penggabungan UMNO-Pas kerana beranggapan ia akan mewujudkan kerajaan yang terdiri dari melayu islam manakala orang bukan islam pula menjadi pembangkang. di mana kebenaran ayat ini? nampak sangat dia seorang yang cetek ilmu dan langsung tidak memahami bangsa melayu. lagi satu nampak sangat dia selama ini beranggapan melayu ni bodoh ataupun lemah.

mereka juga nampak sangat tidak mahukan bangsa melayu bersatu dan terus mahukan melayu berpecah belah, dan kenyataan yang kita boleh nampak, bangsa lain terutamanya cina sebenarnya takut dengan orang melayu. manakan tidak, perpaduan antara parti pun mereka mahu tolak.

dan satu lagi, lee turut membidas usul2 yang dibuat dan dipersetujui ketika muktamar pas yang lalu terutamanya usul yang mahukan ekuiti untuk melayu DIKEKALKAN 30%. apa ni? Pas guna ayat DIKEKALKAN, bukannya DITAMBAH seperti yang cina selalu guna. sedarlah kaum ini, mereka sering mengatakan melayu bangsa yang racist tapi fikir-fikirlah semula.

kalau mereka bukan bangsa yang racist, mana mungkin kat beribu kedai cina bertulis VACANCY-CHINESE ONLY.

sedarlah, jangan mencabar kesabaran melayu. sabar tetap ada hadnya. sedarlah....

Sunday, June 7, 2009

Muktamar Pas


Selesai sudah perjalanan Muktamar Pas kali ke-55 di Stadium Malawati Shah Alam, yes!!

Banyak isu dimainkan, terutamanya isu Ulama vs Profesional dan Kerajaan Perpaduan.

Aku pelik kenapa ada pihak dalam Pas begitu menolak gila2 kerajaan Perpaduan yang disuarakan oleh Ustaz Hadi. memang diakui UMNO sekarang sudah ditahap paling lemah dan terdesak, tetapi ini bukan alasan untuk menutup pintu perbincangan.

memang juga umno pernah tikam belakang Pas ketika Pas masih dalam kerajaan perikatan dahulu, tapi itu cerita dulu. Pas juga sering laung-laungkan rakyat kena terus pandang kehadapan.

tapi apa pun aku menyokong penuh Ustaz hadi yang mahukan kerajaan perpaduan diwujudkan. marilah kita semua sebagai rakyat malaysia bersama-sama menjadi hakim dalam keputusan ini. yang penting kita sebagai rakyat mempunyai keputusan akhir yang tidak mungkin dapat ditentang walau oleh kerajaan.

P/S: xyah gaduh2 lagi Pas UMNO, masa gaduh dah tamat, kepada umno, jangan rasuah, kepada pas pula, jangan ikut sangat telunjuk PKR-DAP.

Tuesday, May 26, 2009

chin peng?

siapa itu chin peng? taupun nama betolnya ong boon hwa??? siapa? sesiapa boleh cakap?

Wednesday, April 8, 2009

RAHMAN????

Teori RAHMAN? hanya satu kebetulan atau mitos sebenar?

R-Rahman Putra
A-Abdul Razak
H-Hussein Onn
M-Mahathir Mohamad
A-Abdullah Badawi
N- Najib Razak

wow!! Abdullah Badawi tu patut kepunyaan Anwar Ibrahim, tetapi nak cukupkan RAHMAN terpaksa pilih Pak Lah?? benarkah begitu??

ada juga bercakap teori RAHMAN sudah bertukar menjadi teori NAJIB
N-Najib Razak
A-<<ada kemungkinan diisi oleh Anwar Ibrahim...setuju semua??
J-?
I-?
B?

tiga huruf terakhir juga ada kemungkinan diisi oleh bangsa Cina dan India malah nama-nama dari Sabah dan Sarawak.

Teori politik semasa tanah air

dari barisan kabinet yang bakal dilantik oleh Perdana Menteri (PM) yang baru, Datuk Seri Najib Tun Razak, sudah kedengaran bibit2 perpecahan dari dalam UMNO dan Barisan Nasional (BN) sendiri. MCA sudah mengeluarkan kenyataan tidak berpuas hati dengan kabinet yang baru kerana mereka menuntut 4 jawatan menteri penuh dan 6 timbalan menteri. MIC turut berkira-kira.

Begitu juga parti-parti komponen BN dari sabah dan sarawak yang telah memberikan kemenangan kepada BN dalam Pilihan Raya Umum (PRU)-12 yang lalu. Parti seperti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dari sarawak dan Parti Bersatu Sabah (PBS) turut mengidamkan jawatan lebih banyak dalam kabinet.

sekiranya Najib tidak mengambil kira kehendak sebenar rakyat sekarang, kemungkinan besar beberapa kejadian penting akan melanda negara dan diingati sepanjang lipatan sejarah. Berikut adalah beberapa senario yang mungkin terjadi.

senario 1:

Jika Najib tidak memberikan lebih jawatan kepada parti dari sabah dan sarawak, ramai ahli Parlimen melompat parti dan kerajaan pusat akan bertukar.

senario 2:
perpecahan dalam UMNO sendiri kerana ramai pemimpin dan penyokong masing2 tidak berpuas hati dan bertindak keluar UMNO beramai-ramai dan menyukarkan lagi pentadbiran Najib, lantas melumpuhkan UMNO dan BN sekali gus undi tidak percaya di Parlimen dilakukan dan Najib tewas.

senario 3:
parti-parti utama dalam BN seperti MCA dan MIC sudah merasa tidak ada gunanya bersama2 dengan UMNO dan mengistiharkan keluar dari BN. parti2 komponen kecil lain contohnya seperti parti2 dari sarawak dan sabah bertindak membuat pakatan sendiri dan mengambil keputusan keluar dan memimpin negeri masing2. UMNO hilang majoriti dalam parlimen dan Najib terpaksa digugurkan.

Apapun senario yang bakal terjadi, kemungkinan besar Najib akan menjadi PM paling singkat dalam sejarah kepimpinan negara.

apapun kita tunggu dan lihat...Amin

Nukilan ikhlas dari 'Aku'...

Thursday, April 2, 2009

Ezam Cabar Anwar lagi

BUKIT GANTANG – Seperti pada pilihan raya kecil (PRK) Kuala Terengganu yang lalu, mantan Ketua Angkatan Muda Keadilan, Ezam Mohd Nor sekali lagi mencabar Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan kewujudan 6 kotak yang dikatakan mengandungi maklumat rasuah pemimpin-pemimpin negara.

Selain itu, beliau turut mencabar Anwar menyebut sendiri konspirasi ‘sumpah laknat’ Saiful Azlan Bukhari tahun lepas didalangi oleh beliau seperti yang dituduh oleh sesetengah pemimpin Pakatan Rakyat (PR).

“Mereka gentar dengan saya kerana mereka tahu saya mengetahui apa yang mereka tahu terutamanya Anwar dan (Datuk Seri) Wan Azizah Wan Ismail.

“Oleh itu saya mencabar Anwar sekali lagi untuk mendedahkan dimana 6 kotak seperti yang saya nyatakan pada pilihan raya lepas.

“Selain itu, saya juga akan mendedahkan buku yang disahkan oleh Wan Azizah selaku Presiden PKR yang mengatakan bahawa Anwar tahu kedudukan 6 kotak tersebut,” katanya ketika berucap di Ceramah Perdana anjuran Barisan Nasional (BN) Bukit Gantang disini malam kelmarin.

Selain itu, Ezam turut menjelaskan kenapa beliau hanya muncul di PRK seperti yang dipersoalkan oleh ramai pihak adalah kerana beliau sendiri ‘sengaja’ melakukannya.

“Saya memang sengaja, saya hanya muncul di PRK kerana saya ada banyak kerja lain dan tidak mempunyai masa, sekarang saya bekerja di Indonesia.”Saya muncul di PRK kerana rasa tanggungjawab saya untuk menolong UMNO dan BN malah saya sanggup diperalatkan jika saya digunakan untuk menegakkan agama, bangsa dan negara saya dari petualang-petualang yang sebenar,” katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Perak, Datuk Dr Zambry Abd Kadir pula mempersoalkan strategi kempen Pas yang sudah mula kelihatan ‘memberi rasuah’ kepada penduduk tempatan.

Menurutnya, jentera-jentera pilihan raya Pas telah mula mengagihkan kain-kain dan keropok kepada setiap rumah yang dilawati mereka dengan harapan dapat meraih undi.

“Dulu kalau kita buat perkara seperti ini, mereka (Pas) cakap kita merasuah penduduk, sekarang mereka sendiri mula melakukan perkara seperti ini, seperti yang saya cakap kepada penduduk yang saya jumpa, kalau mereka bagi, kita ambil, tetapi pangkah BN,” katanya.

Pada 7 April ini, lebih dari 50 ribu pengundi Bukit Gantang akan membuang undi bagi menentukan siapa calon Parlimen yang akan mewakili mereka di Dewan Rakyat, samada calon dari BN Ismail Safian, calon dari PR Datuk Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin dan seorang calon bebas Kamarul Ramizu Idris.

Pas Cabar Najib

BUKIT GANTANG – Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa mencabar bakal Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membersihkan dahulu namanya berhubung kes pembunuhan gadis Mongolia, Altantuya Shaariibuu sebelum dilantik menjadi pemimpin nombor satu negara.

Menurutnya, Najib seharusnya tidak berdiam diri tetapi bertindak menafikan penglibatan beliau malah menyaman kesemua media termasuk media asing yang melaporkan beliau terlibat dalam kes pembunuhan tersebut.

“Kita tidak mahu dunia melihat pemimpin negara kita seorang pembunuh, jadi beliau (Najib) membersihkan dahulu namanya sebelum diangkat menjadi Perdana Menteri Malaysia.

“Oleh itu, Najib seharusnya menafikan penglibatan beliau dalam kes pembunuhan tersebut sebelum perlantikan beliau pagi besok (hari ini), kalau boleh petang ini (semalam).

“Sebagai contoh, Pas pernah menyaman sebuah akhbar asing kerana melaporkan Parti Pas ada kaitan dengan pertubuhan pengganas, Al-Qaeda, selepas itu akhbar tersebut meminta maaf kepada kita kerana mengeluarkan laporan yang salah,” katanya pada sidang media di Markas Pas Air Kuning di sini semalam.

Selain itu, ditanya Najib pernah melafazkan sumpah tidak terlibat dalam kes tersebut pada pilihan raya kecil (PRK) Permatang Pauh tahun lepas, Nasharudin menjawab, “sumpah tersebut adalah urusan beliau dengan Allah SWT”.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bachok turut mendedahkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Chuan telah berjumpa dengan Menteri Besar Perak yang baru, Datuk Dr Zambry Abd Kadir berhubung pemberian tanah selama 999 tahun kepada warga Cina di Kuala Sepetang.

“Mereka (Barisan Nasional) telah memberi tanah ini kepada kaum Cina, tetapi kenapa ketika dibawah Menteri Besar Datuk Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin dahulu mereka menentang kita berhabis-habisan dan menggelar kita pengkhianat Melayu?

“Saya juga hairan sehingga sekarang Pemuda UMNO-BN masih senyap, adakah politik seperti ini yang dimainkan oleh Pemuda UMNO?,” katanya.

Sementara itu, Nasha turut mempersoalkan peranan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) dalam PRK kali ini kerana Pas mempunyai bukti FRU bertindak mengawal petugas BN yang memasang bendera parti.

“Adakah ini termasuk dalam tugas baru FRU? Adakah mereka ini dibayar oleh sesetengah pihak?.

“Oleh itu kita akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (PRK) berhubung kes ini kerana kita mempunyai bukti yang kukuh,” katanya.

Kelmarin, satu kekecohan telah berlaku di Changkat Ibol kerana petugas jentera pilihan raya BN telah dihalang untuk menggantung bendera parti.
>>>END<<<