Thursday, June 11, 2009

Kerajaan Perpaduan

Aku pelik kenapa MCA melalui jurucakapnya Lee Wei Kiat bercakap mengenai tujuan utama kerajaan perpaduan adalah untuk menubuhkan negara Islam.

ingin aku tegaskan disini, adakah Malaysia bukan negara islam sebelum ini?

dia turut membayangkan bahawa jika negara islam diwujudkan, orang bukan islam akan terpinggir...wtf?? selama ni orang bukan islam dipinggirkan ke? dia ingat orang melayu islam sekejam bangsa dia kat tanah besar cina ke? menghalau pelarian tibet dan sering mengancam taiwan. bayangkan jika ada golongan melayu seramai 7 juta orang berada di china selama 500 tahun, agak2 bagaimana nasib org melayu kat sana? entah2 nak beli sesudu tanah pun tak boleh.

lagi aku panas lee turut cakap MCA menentang sekeras-kerasnya penggabungan UMNO-Pas kerana beranggapan ia akan mewujudkan kerajaan yang terdiri dari melayu islam manakala orang bukan islam pula menjadi pembangkang. di mana kebenaran ayat ini? nampak sangat dia seorang yang cetek ilmu dan langsung tidak memahami bangsa melayu. lagi satu nampak sangat dia selama ini beranggapan melayu ni bodoh ataupun lemah.

mereka juga nampak sangat tidak mahukan bangsa melayu bersatu dan terus mahukan melayu berpecah belah, dan kenyataan yang kita boleh nampak, bangsa lain terutamanya cina sebenarnya takut dengan orang melayu. manakan tidak, perpaduan antara parti pun mereka mahu tolak.

dan satu lagi, lee turut membidas usul2 yang dibuat dan dipersetujui ketika muktamar pas yang lalu terutamanya usul yang mahukan ekuiti untuk melayu DIKEKALKAN 30%. apa ni? Pas guna ayat DIKEKALKAN, bukannya DITAMBAH seperti yang cina selalu guna. sedarlah kaum ini, mereka sering mengatakan melayu bangsa yang racist tapi fikir-fikirlah semula.

kalau mereka bukan bangsa yang racist, mana mungkin kat beribu kedai cina bertulis VACANCY-CHINESE ONLY.

sedarlah, jangan mencabar kesabaran melayu. sabar tetap ada hadnya. sedarlah....

No comments: