Thursday, July 9, 2009

pertemuanku dengan makhluk Allah SWT

ketika kempen pilihanraya kecil Manek Urai berterusan ke dalam kawasan-kawasan kampung sekitar DUN ini, aku telah ditugaskan untuk mendengar ceramah Pakatan Rakyat di Kampung Manjor 7 Julai lalu. antara panel yang hadir adalah MP Shah Alam, Khalid Samad, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim serta pengerusi Kelab Penyokong Pas Perak, Suria Narayanan. sepatutnya ceramah tersebut bermula pada jam 9 tetapi disebabkan hujan ia ditangguhkan sehingga jam 10.30 malam.

Kampung Manjor ini terletak kira-kira 4km dari jalan besar dan terpaksa melalui jalan sempit dan ladang getah yang amat gelap sepanjang jalan disamping melalui satu kawasan perkuburan (aku baru tau lalu kubur masa lalu siang tadi).

dijadikan cerita, time aku pergi (aku sorang je), aku terlepas 1km dari kampung manjor dan terpaksa u-turn balik, mase u-turn tu, aku lalu sebuah jambatan kecik kayu yang amat berbahaya, silap sikit je kereta boleh terjunam, dah la licin, ujan lebat lak.

masa berenti sebelom lalu jambatan tu lah aku bukak high beam lalu aku terkejut bila tengok sebentuk badan manusia sedang bertenggek kat tiang jambatan tu. apa yang sempat aku tengok, 'dia' ni lelaki, pakai baju putih seluar itam singkat setengah betis, aku apa lagi, jantung masa tu jangan cakaplah, rase jantung aku jatuh kat riba aku, badan terus lemah rase nak pitam.

aku toleh belakang gelap, kiri kanan gelap, aku terus baca ayat al-quran macam2, minta keselamatan dari Allah, dalam 10 saat tu, aku tengok 'benda' tu masih kat situ tak bergerak pun, nak reverse dah tak boleh, aku terus tak fikir ape lagi la, aku pecut la ke depan mintak2 la benda ni betol manusia.

mase lalu sebelah benda tu, aku dapat rasekan kereta skuad aku bawak tak dapat bergerak, pokok kat depan tu rase same je jauhnya, aku kuatkan semangat aku jerit Allahuakbar!! alhamdulillah kereta skuad tu terus pecut kat depan.

mase aku tiba kat tempat ceramah, aku sempat borak ngan sorang brader kampung situ, aku tanye la pasal jambatan tu, aku terkejut bila die cakap, "kenape, ade jumpe apa-apa ke?" die cerita kat situ ade orang bunuh diri sebab kena tinggal ngan awek. brader tu crita die gantung diri kat jambatan tu. sekali lagi aku berisytifar.

aku bersyukur kerana aku datang ke sini dengan niat baik. die hanya tunjukkan dirinya kepada manusia supaya kita tidak lalai dan sentiasa beringat kepada Allah SWT. setakat ni, Manek Urailah tugasan ku paling mencabar..semoga Allah SWT mencucuri rahmat kepada semua makhluknya...amin

Inilah jambatan yang dimaksudkan penulis, tetapi sebenarnya bendera masih belum dipasang malam sebelum itu.

laluan sempit tempat aku buat u-turn

jalan ke kampung manjor

No comments: