Thursday, September 10, 2009

Adakah kita Maling??????

inilah gaya orang Indon yang berada di Jalan Diponegoro, Jakarta mencari, memeriksa, menahan serta 'menyapu bersih' sekiranya terjumpa rakyat Malaysia. Tindakan melampau dan ekstremis ini semestinya dikutuk oleh seluruh manusia yang berfikiran logik dan damai.

cuba fikir, mereka menuduh kita mencuri budaya mereka...what???? curi budaya??? pertama kali aku mendengar sebuah negara in rage sebab menuduh negara lain mencuri budaya mereka...hello..seluruh dunia pakai tuksedo orang british x marah pun....

d katakan mereka marah sebab kita pakai tarian penyet ke pendet, pencet..paintcheck...apa ke nama tarian tu dalam iklan tourism kita....hello lagi sekali...kita pakai tarian siam sebelum ni...Thailand x kecoh pun...apa da....

ok..ni lagi best....mengikut otak orang yang waras...beratus-ratus malah ribuan tahun dulu, orang-orang Nusantara (Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunei, Filipina) sering berpindah randah dan semestinya mereka membawa budaya masing2 bukan...xkan la dorang pindah je kena buat budaya baru..betol x???

dan mereka ini sudah tentu membawa sekali budaya masakan, pakaian. tarian, percakapan, gaya hidup ke mana-mana sahaja mereka berada...lagipun kita masih berada dalam kelompok rumpun kepulauan Melayu..jadi tiada masalah di situ.

cuba bayangkan...sekiranya negara India atau China menuduh orang2 India dan Cina kat negara kita ni curi budaya mereka??? lawak giler wei!!! hahahaha!!! sedangkan mereka satu bangsa...begitu juga antara Malaysia dan Indonesia...buduh!

tetapi bagi aku, negara Indonesia sekarang dah jadi negara sememeh...cuma satu cara sahaja orang2 Indon untuk meningkatkan moral rakyat mereka...iaitu bersatu menentang Malaysia kerana mencuri budaya (konon-kononnya la)....jika benar tercetus perang antara Malaysia-Indonesia...sepanjang sejarah, manusia akan tergelak mengenang perang tersebut..benar2 War of Culture....Hahahaha!!!!!

Owh! and one more thing...orang2 Indon sanggup bersidai kat jalan Diponegoro tu sebab orang2 Indon sana xde keje nak buat...semua muka boring je duk umah...member ajak jalan...ok semua....hahaha!!! lagipun dalam gambar kat atas tu dorang x pakai pun baju melayu..bersongkok... hhahaha!!! inilah budaya Indon sebenarnya!! hahaha!!

3 comments:

Anonymous said...

too bad :(
haha !!

john said...

memang kita maling pun..kita orang melayu memang takda budaya sendiri pun..baju melayu asalnya dari Oman, lemang, ketupat, rendang asalnya dari indonesia, lagu 'rasa sayang' dari indonesia, lagu negaraku asalnya dari lagu memula moon. bendera malaysia toksah cakap la. terang2 tiru star spangled banner (USA). Now aku bukannya sokong indonesia, kalau diorang belasah orang mas, itu memang salah. Tapi cuba kau fikir kenapa diorang buat macam tu. sebab orang malaysia panggil diorang indon. diorang pun bengangla..macam juga orang malysia butthurt kalau orang indonesia panggil diorang maling.

Yakuza said...

Apa beza Indon dan Indo? Sama juga antara bodoh dan bodo, kalau dah xleh panggil Indon, tuka la nama negara jadi indoesia, buang N abis crite.