Tuesday, March 15, 2011

Ultraman, Doreamon, Gaban

Negara matahari terbit, Jepun telah dilanda gempa bumi 9.0 pada skala richter serta tsunami setinggi 10 meter, malah ada laporan yang mengatakan tsunami tersebut setinggi 20 meter.

Aku ingin mengucapkan takziah kepada seluruh keluarga mangsa dan mereka yang terkena bahana ini. Apa yang menarik bagi aku, bencana ini sedikit sebanyak seperti filem 'sinking Japan'.

Aku tertarik dan terasa sedikit pelik, setiap kali filem-filem tidak kirala dari hollywood ataupun negara lain, mesti ada kejadian sebenar yang hampir menyamai filem tersebut.

Sebagai contoh filem-filem hollywood sering menggambarkan kehancuran WTC dan kemusnahan Pentagon, nah! Serangan 11 September lalu benar-benar terjadi!

Begitu juga penerbit filem di UK yang ada menggambarkan serangan bom di kota London, ia juga benar-benar terjadi!! Tetapi yang paling best adalah filem 'Heat' telah ditiru perompak dalam LA Shooting!

Mungkin sebab itu filem negara kita tidak menunjukkan kemusnahan KL kot. Apapun, sudah takdir Allah untuk menguji manusia. Semoga Jepun cepat pulih dari bencana ini.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: