Sunday, October 21, 2012

Jordan Hari 1

Catatan:

Selepas makan tengahari di tengah-tengah ibu kota Amman, Jordan, aku sempat berborak dengan petugas kedutaan Malaysia yang mengiringi kami dari Kelab Putera 1Malaysia sepanjang berada di sini.

Petugas ini bernama Ahmad rakyat Jordan berketurunan Palestin.

Tiba-tiba aku bertanya berkenaan Arab Spring yang semakin ganas sekarang terutamanya di Syria.

Lantas dia berkata, "at all cost, you must prevent Arab Spring from coming to you country, it is not Arab Spring but Arab fall!"

Lantas dia menambah, Malaysia harus menjadikan Arab spring sebagai pengajaran kerana ia adalah penjajahan corak baru yang didalangi Yahudi dan Amerika Syarikat.

Aku yang semakin berminat bertanya, apa bukti campur tangan asing? Dia senyum kat aku.

Dia memberi contoh pencerobohan Afghanistan dan Iraq, walaupun Barat berjaya, namun matlamat utama iaitu menghuru-harakan umat Islam masih gagal.

Lebih mendalam, sambil menyuruh aku membaca buku matlamat Zionis, dia berkata dengan menghasut dari dalam adalah lebih berbahaya dari serangan luar.

Umpama api dalam sekam, negara-negara Arab hanya menunggu masa sahaja ditumbangkan kerana kesilapan pemerintah sendiri.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

1 comment: