Saturday, October 18, 2008

Pertahankan institusi Melayu

Baru-baru ini seorang sahabat warga Singapura bukan Melayu singgah bertemu penulis dalam perjalanan dari Singapura ke Pulau Pinang. Beliau memaklumkan hasratnya membawa keluarganya pergi ke sebuah rumah ibadat di Pulau Pinang kerana menurut pandangannya di sana “adalah lebih mulia darjatnya dan mempunyai ramai sami yang berkaliber.”

Kenyataan itu membuatkan penulis terfikir bahawa dalam sebuah negara yang didominasi oleh orang Melayu beragama Islam, kepercayaan agama lain terus diberikan cukup ruang untuk berkembang hinggakan penganut agama dari negara lain pun datang ke sini memandangkan kemuliaan rumah ibadat agama itu di Malaysia.

Kemuliaan itu tidak mungkin akan berlaku tanpa sifat toleransi yang tinggi orang Melayu. Dalam keadaan yang lain lihat sahaja kegemilangan Batu Caves pada setiap tahun, yang mana perhimpunan sebesar itu pun tidak dibuat oleh orang Melayu dalam negara ini. Bukanlah menjadi rahsia lagi bahawa negara kita seringkali juga menjadi tempat bagi para paderi atau sami berhimpun atas tujuan agama masing-masing.

Kenyataan khas Mesyuarat Majlis RajaRaja ke-215 di Kuala Terengganu seharusnya menjadi peringatan kepada setiap pemimpin politik yang memperjuangkan kaum-kaum dalam negara kita. Biar sejauh mana pun kemajuan yang dicapai oleh negara ini, prinsip asasnya yang perlu diinsafi ialah Malaysia adalah milik semua warganegaranya.

Semua rakyat dijamin malahan telah dibuktikan untuk sama-sama mengaut keuntungan di bumi bertuah ini. Begitu pun, sebagai warga asal yang menduduki negara ini sudah tentulah orang Melayu diberikan keistimewaan yang bukanlah terlalu banyak sebagai mengiktiraf pengorbanan mereka dahulu.

Sesuai dengan pepatah Melayu yang menyatakan ‘orang berbudi kita berbahasa’, keistimewaan sedikit yang diberikan ini terus sahaja mendapat balasan segera daripada orang Melayu dengan menganugerahkan pula status warganegara kepada bukan Melayu. Para pemimpin dari UMNO, MCA dan MIC ketika itu telah menggunakan pemikiran waras dan jauh mereka.

Sementara orang Melayu terus menuai nikmat dalam bumi ini, kaum-kaum lain pun boleh turut sama menuai hasil tanpa perlu berasa takut atau dianaktirikan.

Kita boleh meneliti statistik penganugerahan status warganegara yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara sejak merdeka yang sangat jelas menunjukkan betapa ramainya kaum bukan Melayu menikmati faedah ini.

Hari ini kita memerlukan senarai yang sangat panjang untuk meneliti satu demi satu tuntutan dan dakwaan orang bukan Islam terhadap agama Islam dan Hak Keistimewaan Melayu. Dalam beberapa bulan kebelakangan ini bukan sahaja hak-hak yang berkaitan dengan kaum Melayu cuba dipertikai, malahan terdapat juga permohonan daripada orang Kristian dan Sikh untuk menggunakan nama Tuhan orang Islam iaitu Allah dalam urusan agama mereka.

Pelbagai arahan larangan penggunaan kalimah tersebut oleh Kementerian Dalam Negeri kelihatannya tidak diendahkan malahan pihak Kerajaan Malaysia pula yang disaman oleh pertubuhan agama tersebut kerana melarang penggunaan kalimah suci tersebut.

Permohonan seumpama ini jika dibuat sekitar tahun 1960-an atau 1970-an akan mengakibatkan rusuhan antara agama dalam negara kita. Begitu pun sekarang, lihatlah bagaimana ketenangan dan kesabaran orang Melayu apabila menghadapi keadaan seumpama ini.

Walaupun apa yang dituntut itu melibatkan kesucian agama mereka, orang Melayu tetap bersabar dan menyerahkan kepada kebijaksanaan institusi kehakiman kita untuk menyelesaikan kes tersebut. Untuk tujuan rekod, hakim yang ditugaskan untuk mendengar kes tersebut pun bukanlah terdiri daripada hakim yang berbangsa Melayu atau beragama Islam.

Lebih daripada itu presiden persatuan agama tersebut menerima pula anugerah gelaran Tan Sri daripada pihak Kerajaan Malaysia semasa kes tersebut sedang berlangsung.

Kegagalan

Perasaan tidak puas hati terhadap apa yang diperolehi oleh orang Melayu berlaku kerana kegagalan sesetengah pihak untuk menghargai fakta-fakta sejarah negara kita. Kegagalan ini pula disebabkan oleh kebanyakan anak muda bukan Melayu contohnya yang berada di Johor yang sejak kecilnya belajar di negara jiran dan tidak pernah berada dalam arus perdana sistem pendidikan kebangsaan.

Tidaklah pelik jika mereka ini lebih arif tentang sejarah penubuhan Singapura daripada sejarah penubuhan Malaysia. Jangan hairan jika lagu kebangsaan Majulah Singapura lebih lancar di lidah mereka berbanding dengan lagu kebangsaan Negaraku.

Jika difikirkan, perkara ini berlaku pun kerana sikap toleransi orang Melayu yang membenarkan pelbagai jenis aliran pendidikan melangsungkan agenda mereka dalam negara kita. Keterbukaan seumpama ini tidaklah berlaku dalam sejarah pembinaan negara Indonesia umpamanya.

Apabila sejarah hanya menjadi sejarah untuk sebilangan kaum, maka peruntukan yang menjadi teras dalam Perlembagaan Persekutuan tidak akan lagi menjadi penting. Para pejuang kebebasan kaum ini merujuk peruntukan Perlembagaan yang memberikan hak sama rata kepada semua kaum, sedangkan peruntukan yang spesifik berkaitan kaum Melayu dan agama Islam seolah-olah telah lama dibatalkan oleh Parlimen kita.

Sebaliknya lihatlah kenyataan yang dibuat oleh Majlis Raja-Raja dan majoriti pemimpin Melayu yang apabila merujuk kepada ketinggian agama Islam maka mereka juga akan menyebut bahawa hak-hak bagi mengamalkan agama lain tidak akan diganggu gugat.

Yang menjadi masalah sekarang adalah apabila sebahagian pemimpin mula menjuarai kepentingan kaum atau agama mereka dan pada masa yang sama melanggar sempadan yang telah selama ini diamalkan dalam masyarakat kita.

Contohnya, apabila Perlembagaan menyatakan bahawa agama lain bebas mengamalkan ajaran masing-masing maka terdapatlah pula pendakwah-pendakwah agama lain yang secara sengaja cuba pula menyebarkan ajaran agama mereka kepada orang Islam.

Alasan mereka mudah, kebebasan beragama, hak asasi manusia. Setelah mempengaruhi anak-anak muda Islam meninggalkan agama Islam dan mengganut agama mereka, aktivis-aktivis ini terus sahaja mengkritik agama Islam dan sistem kehakiman syariah kita kerana dikatakan cuba menghalang kebebasan beragama.

Bukan sedikit kecaman dan tohmahan yang dilemparkan kepada sistem perundangan Islam hingga rupa wajah agama Islam yang sepatutnya dijunjung oleh Perlembagaan itu digambarkan sebagai sangat zalim dan tidak adil. Ironinya, dengan kepimpinan orang Melayu yang beragama Islam selama inilah agama mereka terus berkembang dan sesetengah pusat ajaran agama itu pula menjadi rujukan kepada penganut agama tersebut dari seluruh dunia.

Orang Melayu juga harus sedar bahawa apabila kita meneliti satu demi satu peruntukan di dalam Perlembagaan, kita akan dapati bahawa tidak ada satu pun dalam peruntukan tersebut merujuk kepada terma ‘Ketuanan Melayu’. Apa yang dimaktubkan adalah hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu. Rumpunan hak-hak keistimewaan ini jika dilaksanakan dengan amanah akan mampu mewujudkan apa yang dirujuk sebagai hak ketuanan tersebut.

Dalam realiti kehidupan sekarang, pemimpin politik Melayu harus berpijak di bumi nyata. Kerakusan mereka terhadap kuasa bagi mengukuhkan kedudukan diri sendiri dan bukan kaumnya akan mengakibatkan orang Melayu dilihat sebagai kaum majoriti tetapi hanya memiliki suara minoriti.

Apabila wujud sesuatu isu berkaitan hak Melayu, suara-suara pemimpin Melayu begitu lemah sehingga rakyat tidak bergetar di perasaan, tidak juga terlintas di fikiran masih adakah pemimpin Melayu yang memperjuangkan nasib mereka. Apa maknanya menjaja hak ketuanan tersebut jika kita melihat realitinya orang Melayu hanya menjadi pekerja di gedung tauke-tauke bukan Melayu, menjadi pemandu kereta mewah dan tukang kebun di banglo milik orang bukan Melayu.

Kita juga harus memberikan kefahaman kepada setiap warganegara akan rukun teras kewujudan negara ini. Pemahaman silang budaya harus terus diperkukuhkan. Dalam sambutan Aidilfitri baru-baru ini, ramai sahabat kaum Tionghua yang mengucapkan “Selamat Tahun Baru” kepada penulis.

Penulis jelaskan maksud Aidilfitri dan bezanya dengan Maal Hijrah kepada mereka dan kelihatannya sahabat-sahabat Tionghua ini sangat menghargai fakta yang baru diketahui itu.

Hak ketuanan Melayu hanya akan wujud jika kita dapat memastikan orang Melayu tidak terus terpinggir dalam negara ini. Maksud terpinggir datang dalam banyak sudut: ekonomi, pendidikan, agama dan sebagainya.

Sudah tiba masanya orang Melayu bangkit kembali dihitung menjadi satu dalam menentukan arah tuju wajah negara ini. Kekuatan itu jika lahir tidak pula menjadikan kita bangsa yang akan menindas kaum lain malahan kekuatan orang Melayu akan menjadi tiang seri kepada pengukuhan negara yang tercinta ini.

Thursday, October 16, 2008

Fakta Sejarah Tanah Melayu

KENYATAAN Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe telah mengundang kontroversi. Pertama, berdasarkan sejarah kata beliau, orang Melayu adalah juga pendatang sama seperti orang Cina dan India. Kedua, dengan nada sinis beliau menyindir UMNO bahawa parti Gerakan selama ini berada dalam telunjuk UMNO. Gerakan tidak mempunyai suara dalam menentukan keputusan kerajaan.

Publisiti murahan jelas menunjukkan bahawa beliau seolah-olah pakar dalam bidang sejarah dan menarik perhatian serta sokongan orang Cina yang telah kecewa dengan Gerakan. Saya tidak pasti apakah latar belakang sebenar kelulusan Lian Hoe sehingga menyebabkan kenyataan seperti ini dikeluarkan.

Saya mungkin dapat menerima serba sedikit pandapat ini jika beliau adalah pakar sejarah. Jika tidak, mungkin ada agenda tersembunyi yang perlu kita lihat secara serius.

Ini kerana selepas pilihan raya umum baru-baru ini, ada beberapa parti komponen Barisan Nasional cuba menggunakan kesempatan ini untuk mengugut UMNO dan kerajaan. Mereka tahu, UMNO kini berada dalam kedudukan yang agak lemah. UMNO memerlukan sokongan parti-parti komponen bukan Melayu untuk memerintah. Justeru, peluang ini digunakan untuk mencapai hasrat yang sekian lama terpendam, termasuk mempertikaikan hak-hak istimewa orang Melayu.

Lian Hoe perlu sedar bahawa kemenangan beliau di Parlimen Gerik dalam pilihan raya lalu adalah hasil sokongan pengundi Melayu UMNO. Jika kerusi Gerik itu tidak diberikan kepada Gerakan dan UMNO tidak mengundi beliau, tidak mungkin ada Lian Hoe pada hari ini sebagai Timbalan Menteri Penerangan. Itupun beliau masih tidak bersyukur dan amat kiasu.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa ada sebahagian orang Cina tidak dapat menerima hakikat bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu atau Malay Polity. Perlu diingatkan bahawa sejarah sistem kenegaraan Melayu bermula dengan perkataan 'Melayu' atau 'Tanah Melayu' itu sendiri yang bermaksud wilayah dan kepulauan di rantau ini.

Nama-nama ini terkenal di kalangan negara China, India dan Barat seperti Melayu (I-Tsing), Malaiur (Marco Polo), Malaiyur (inskripsi Tanjore-Sanskrit di India), Ma- Li-Yu-R (Yuan Shih/Cina), Mailiur (Siam) dan Malayo (Albuquerque/ Portugis).

Hujah ini menunjukkan bahawa dari abad ke-6 hingga ke-10, perkataan Melayu adalah nama tempat dan bukannya nama khusus bagi rumpun bangsa. Hanya pada abad ke-11 barulah perkataan Melayu mulai dipakai bagi menamakan rumpun bangsa.

Ringkasnya, istilah-istilah Tanah Melayu, Melayu, Malaysia dan Malaya adalah jelas merujuk kepada negeri-negeri Melayu atau Tanah Melayu atau Land of the Malays. Fakta ini menunjukkan bahawa Tanah Melayu (Malaysia) adalah kepunyaan satu bangsa yang bernama Melayu. Namun, kedatangan penjajah British telah merubah peta politik Tanah Melayu.

Kalau dahulu, hubungan antara antara China dan Tanah Melayu hanya melibatkan perdagangan dua hala sahaja, tanpa penghijrahan besar-besaran. Namun, setelah penjajahan berlaku, maka bermulalah episod kemajmukan masyarakat di negara ini berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu.

Orang Cina yang mendatang dapat menjadi warganegara disebabkan oleh proses akomodasi orang Melayu dalam memberikan kewarganegaraan secara terbuka kepada yang berhak tanpa mengira latar belakang.

Diterima

Melalui proses akomodasi para pemimpin ketika itu, lebih sejuta orang bukan Melayu, sebahagian besarnya imigran, diterima secara automatik sebagai warganegara dan diberikan Jus Soli. Demografi negara berubah serta merta.

Hampir 40 peratus daripada warganegaranya adalah orang bukan Melayu. Sebuah negara Melayu tiba-tiba menjadi masyarakat berbilang kaum. Keadaan ini tidak pernah berlaku dalam sejarah dunia. Contohnya, nasionalisme bangsa Filipina dan Vietnam melahirkan negara Filipina dan Vietnam tetapi nasionalisme Melayu yang diperjuangkan lama sebelum kemunculan UMNO sebaliknya tidak melahirkan sebuah negara Melayu.

Sebelum tahun 1910, kemasukan orang asing semakin bertambah tanpa had telah mengejutkan sultan negeri-negeri Melayu Bersekutu. Mereka memaksa British menghalangnya. Tetapi keperluan pekerja yang mendesak dalam bidang perlombongan dan perladangan menjadi kemasukan mereka tidak boleh ditahan-tahan lagi.

Setiap tahun ribuan pendatang Cina dan India tiba di Tanah Melayu. Sehingga tahun 1931, apabila bancian dibuat, jumlah orang bukan Melayu telah melebihi bilangan orang Melayu di negeri mereka sendiri (Comber, 2007: xx).

Seramai 1,285,000 orang Cina berada di Tanah Melayu, 33.9 pertumbuhan penduduk ketika itu. Pada tahun 1947, jumlah ini terus meningkat kepada 1,885,000, mewakili 38.4 peratus pertumbuhan penduduk. Dalam kajian yang dilakukan oleh Ardizzone (1946), sebenarnya jika dicampurkan dengan imigran lain, bilangan mereka telah melebihi penduduk asal pada tahun 1946 sehingga menimbulkan kebimbangan kepada penduduk asal (Melayu).

Apabila Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945, British kembali semula memerintah Tanah Melayu. Usaha-usaha dilakukan untuk memupuk perpaduan kaum dan semangat muhibah.

British mengumumkan rancangan Malayan Union pada tahun 1946. Dalam rancangan ini, British mahu menubuhkan sebuah negeri bersatu dan mencipta satu kewarganegaraan yang sama rata untuk semua kaum. Kerajaan British berkuasa penuh terhadap pentadbiran Tanah Melayu.

British berpendapat dengan wujudnya pentadbiran secara berpusat pentadbiran Tanah Melayu akan menjadi lebih berkesan dan efisien.

Mereka bersetuju memberikan kemerdekaan kepada negara orang Melayu, hanya jika mereka bersetuju berkongsi kuasa politik dan ekonomi dengan kaum-kaum yang mendatang (Ling Liong Sik, 1995: 4). Melalui proses akomodasi inilah akhirnya peta Tanah Melayu berubah menjadi masyarakat majmuk.

Bagi memudahkan urusan pentadbiran, British telah mencipta satu istilah bernama Malayan. Malayan dirujuk bukan Melayu yang telah bermastautin lama atau dilahirkan di Malaya. Manakala istilah Melayu atau Malaysians digunakan untuk orang Melayu, Indonesia dan Orang Asli.

Antara ciri Perlembagaan Malayan Union ialah kerakyatan melalui undang-undang berasaskan prinsip jus soli diperkenalkan yakni melalui kuat kuasa undang-undang dan secara permohonan atau kemasukan. Orang Melayu akan menjadi warganegara Malayan Union secara automatik, manakala orang bukan Melayu yang ingin menjadi warganegara perlu memenuhi kelayakan-kelayakan bermastautin, kelahiran dan sebagainya.

Antara raja-raja Melayu dengan kerajaan British, satu perjanjian baru diwujudkan. Raja-raja Melayu diminta menyerahkan kedaulatan negeri masing-masing kepada British. Undang-undang baru akan diperkenalkan bagi pihak raja-raja.

Ini bermakna, British akan terus menjajah negeri-negeri Melayu termasuk negeri-negeri Selat. Orang Melayu melihat ia adalah satu ancaman kepada hak-hak mereka dan memberi keuntungan kepada orang bukan Melayu (Ongkili, 1985: 39-42, Ruslan Zainuddin, 2005: 550-563, Comber, 2007: xxi).

Reaksi orang Melayu terhadap Malayan Union (Ongkili, 1985: 42-52) memang telah dirasai dan diduga oleh orang Cina sebagai kaum yang mendatang. Orang Cina memang tahu bahawa orang Orang Melayu tidak begitu mudah menerima orang Cina sebagai rakyat Tanah Melayu. Dengan sebab itu, sejak awal-awal lagi orang Cina telah bersiap sedia untuk menghadapi keadaan seperti ini. Mereka mengambil sikap 'tunggu dan lihat' bagi melindungi kepentingan mereka.

Orang Cina menyuarakan pandangan mereka terhadap Malayan Union melalui pelbagai cara seperti pertubuhan, kesatuan dan akhbar-akhbar Cina.

Jelas di sini bahawa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan media massa Cina memainkan peranan penting dalam sosialisasi politik Cina. Inilah bentuk dan sikap masyarakat Cina sejak daripada awal lagi berhijrah ke Tanah Melayu. Mereka tidak akan membiarkan dirinya keseorangan.

Tidak Logik

Mereka sedar bahawa dengan menubuhkan persatuan, adalah satu-satunya cara yang terbaik untuk memperjuangkan, mempertahankan dan menjaga hak-hak dan kebajikan mereka. Selepas merdeka, keberanian orang Cina semakin ketara apabila Lee Kuan Yew menyuarakan perjuangan Malaysian Malaysia iaitu Malaysia untuk orang Malaysia. Perjuangan ini disambung oleh DAP sehingga ke hari ini.

Dalam Malaysian Malaysia itu nanti kedudukan yang tinggal pada orang Melayu hanya sultan-sultan. Jawatan lain akan dijawat oleh mereka yang berkelayakan tanpa mengira kaum. Kuan Yew memberikan tempoh 20 tahun sahaja kepada Malaysia berperdanamenterikan orang Melayu. Selepas itu sesiapa sahaja boleh menjadi Perdana Menteri.

Kuan Yew secara terang-terang menolak hak-hak istimewa orang Melayu. Katanya, "Mengikut Sejarah orang-orang Melayu telah mula berhijrah ke Malaysia dalam bilangan kecil, cuma kira-kira 700 tahun yang lalu.

Daripada 39 peratus orang Melayu di Malaysia hari ini, kira-kira satu pertiga daripada mereka adalah pendatang-pendatang baru seperti Setiausaha agung UMNO, Syed Jaafar Albar, yang telah datang ke Tanah Melayu dari Indonesia sebelum perang, ketika berusia lebih daripada 30 tahun.

Oleh itu, adalah salah dan tidak logik bagi sesuatu kumpulan yang tertentu itu memikirkan bahawa hanya mereka sahaja adalah lebih adil dipanggil rakyat Malaysia dan orang lain boleh menjadi rakyat Malaysia hanya dengan kegemaran mereka".
Pendek kata, Kuan Yew juga menolak pendapat bahawa orang-orang Melayu adalah Bumiputera gugusan Pulau-Pulau Melayu (Comber, 2007: 114-115).

Kenyataan Kuan Yew ini terus mempengaruhi masyarakat Cina pada hari ini. Lebih dahsyat lagi ada yang berani mengatakan bahawa bumiputera yang sebenar adalah orang asli, dan bukannya orang Melayu. Orang Melayu juga adalah pendatang seperti orang Cina.

Ini bermakna seolah-olah orang Cina menolak negara ini berasaskan kepada sistem kenegaraan Melayu. Justeru, tidak hairan jika perkara berkaitan hak-hak istimewa orang Melayu tidak mendapat sokongan orang Cina sama ada secara individu, persatuan mahupun parti-parti politik Cina. Mereka menganggap bahawa keistimewaan orang Melayu bersifat sementara.

Mereka mendesak supaya peningkatan terhadap hak-hak mereka turut dilakukan berpegang kepada prinsip kesamarataan.

Sementara orang Melayu berkeras dengan merujuk kepada sejarah hak bumiputera mesti pertahankan dan diberi keistimewaan khusus. Sehingga kini, pertikaian tidak berkesudahan. Orang Melayu mempertahankan kedudukan mereka yang istimewa melawan bukan Melayu (Cina) yang menuntut kesamarataan.
Ketidakpuasan hati orang ini disalurkan melalui akhbar-akhbar berbahasa Cina, ucapan-ucapan awam dan perbualan sesama mereka, sehingga menimbulkan salahfaham dan kadangkala berlaku ketegangan dalam hubungan kaum di Malaysia.

Kesimpulannya, sudah sampai masanya parti Gerakan belajar memahami sejarah negara dan berhenti mengamalkan politik mengugut untuk mendapatkan kepentingan tertentu.
Janganlah gunakan kelemahan yang wujud hari ini untuk mendapatkan publisiti murahan dan mengugut UMNO bagi menunjukkan seolah-oleh merekalah sahaja pejuang rakyat di negara. Tetapi berfikirlah lebih jauh lagi untuk kepentingan rakyat di negara ini.

Thursday, October 9, 2008

`Azan, Jawi, Jais, UiTM dan ba-alif-ba-ya’



Australia 1860-1861 -Lambing Flat Riot
Indonesia 1965 - Anti Chinese Riot
1998 - Anti Chinese Riot
Italy 2006 - Milan Chinese Riot
Lesotho 2007 - Maseru Anti Chinese Riot
Singapore 1964 - Race Riot
1969 - Race Riot
Solomon Island 2006 - Honiara Anti Chinese Riot
Tonga 2006 - Nukualofa Anti Chinese Riot