Monday, September 15, 2008

Kebebasan Bersuara? Atau Suara Bebas?

aku pelik kenapa ramai lagi rakyat Malaysia beranggap di negara ini kebebasan suara tidak ada. yang menambah pelik aku ramai lagi golongan muda di malaysia merasakan kebebasan bersuara di Singapura lagi tinggi di malaysia..aku rasa diorang ini lah rakyat malaysia paling bodoh.

di malaysia, pembangkang kita mampu bersuara begitu hebat malah suara mereka didengari ke seluruh dunia..di singapura mana suara pembangkang??? kalo ada yang menyuarakan tidak puas hati kepada kerajaan pasti individu terbabit disaman sehingga bangkrup.

di malaysia pula kita ambil contoh ketua pembangkang sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI), dia mampu bertanding jawatan ahli parlimen walaupun mengugut akan merampas kuasa esok (16hb September 2008). wah!!! hebatnya sekatan bersuara di Malaysia!!

di negara lain, orang seperti DSAI ini pasti meringkuk dalam penjara seumur hidup, pasti telah disaman berjuta2 ringgit. contoh terbaik seperti Ha san syu kyi yang melaungkan demokrasi di myanmar walaupun mendapat sokongan majoriti rakyat.

sedarlah rakyat malaysia, laungan PR yang mengatakan SPR malaysia tidak telus hanya retorik semata2, bagaimana di semua pos pengundian seluruh malaysia, mereka menghantar pemerhati tapi masih mengatakan SPR tidak telus??? kalau betul lah, PR sepatutnya menarik diri dari pilihanraya malah pada PRU12 lalu mereka menang di 5 negeri dan mendapat parlimen yang begitu banyak.

fikirlah rakyat malaysia, benda yang salah tetap salah, benda yang betul tetap betul, kita tidak boleh menyalahkan benda yang betul dan membetulkan benda yang salah, yang salah tetap akan kalah, yang betul tetap akan menang. fikirlah...


p/s = di singapura azan pun tak boleh keluar masjid...huhuhu!!!

No comments: