Saturday, September 13, 2008

Cina mempersoalkan NEP? Dari mana wujudnya NEP?

seperti tajuk diatas, NEP ataupun DEB (New Economic Policy-Dasar Ekonomi Baru) muncul selepas peristiwa 13hb mei. seperti banyak ditulis dalam buku2 mengenai peristiwa ini, kita semua mengetahui kaum mana yang memulakan peristiwa ini selepas kemenangan besar parti kaum ini dalam pilihanraya umum sebelomnya.

mereka membuat perarakan besar-besaran di KL sambil memprovok orang-orang melayu pergi mati dan balik masuk hutan, maka dengan keadaan yang semakin tegang pergaduhan kaum mula tercetus.

dalam peristiwa ini terdapat banyak cerita-cerita yang tidak diketahui kita semua, sebagai contoh bagaimana keluarga melayu sanggup menyembunyikan keluarga kaum cina dirumah mereka dan juga kelurga cina menyembunyikan keluarga melayu dirumah mereka.

terbukti disini kaum2 bertelagah ini masih mempunyai kewarasan untuk tidak terlibat dalam isu ini.

selepas kejadian ini, kerajaan mewujudkan NEP untuk melaraskan ekonomi sama rata diantara semua kaum, seperti yang kita tengok sekarang, kaum cina juga mendapat banyak manfaat dari dasar ini. banyak premis2 cina wujud seluruh negara sedangkan melayu masih berniaga di tepi2 jalan. tapi kaum cina ini masih mempersoalkan kewujudan NEP.

sebagai contoh kaum cina yang selalu mengatakan kaum melayu racist, tetapi mereka sendiri meletakkan papan tanda VACANCY CHINESE ONLY di kedai2 mereka sehinggakan kedai runcit pun diletakkan papan tanda ini.

dari segi kedai2 cina di kampung2 seluruh negara, orang2 melayu tidak bersikap racist dengan membeli barang2 dikedai2 mereka sedangkan kedai melayu ada juga di situ. kita dapat tengok contoh ini di bnyk kampung seluruh malaysia tetapi mereka masih memanggil melayu malaysia ini racist.

benarlah pepatah melayu mengatakan, 'tetamu datang kekenyangan, anak dirumah mati kelaparan.'

sedarlah seluruh rakyat malaysia, kita kena hidup bersama berdasarkan perlembagaan negara yang telah dipersetujui bersama. roboh tiang perpaduan negara ini maka robohlah keharmonian kita selama ini.

kita hendaklah berpegang pada prinsip negara Malaysia adalah tanah tumpah kita semua, tidak perlu dipersoalkan bagi kaum cina yang hanya akan taat pada negara ini setelah Tanah Melayu ditukar kepada Tanah Cina.

sedarlah kita semua adalah rakyat Malaysia yang dicintai ini!!

No comments: